Lederen: Nye vaner

20.06.2021
Det går i retning av norsk sommer for de fleste av oss; Nok en gang…

Blir dette din siste helnorske sommer, sier du? Jeg er ikke så sikker på det. Ferielandet Norge vil sannsynligvis ha posisjonert seg svært godt for fremtiden, tror jeg.

Sommeren 2020 ble spesiell; Vi ble alle «dømt» til å feriere i eget land, og ikke minst, «ta til takke» med det norske sommerværet som måtte komme. Erfaringene i etterkant viste at dette gikk riktig så bra. Typiske turiststeder fikk rekordomsetning, og det var knapt et hotellrom å oppdrive i fellesferien, med unntak av storbyene som naturlig nok hadde ledig kapasitet.

Sosiale medier var tettpakket med bilder av fornøyde norske turister, som kanskje innså at de til nå hadde gått «over bekken etter vann». Jeg hadde selv en fin motorsykkeltur gjennom et «postkort» av norsk landskap i fjor og kjente på stoltheten av å være innbygger i det som MÅ være et av verdens vakreste land.

Jeg tenker derfor at det nå etableres nye ferievaner, og at kanskje korona har bidratt positivt på akkurat dette punktet; Ja, at vi i enda større grad blir gode ambassadører for eget land. Det endelige svaret får vi nok tidligst sommeren 2022. Men jeg tror som nevnt at nye reisevaner blir etablert.

Endringer som vil påvirke oss fremover gjelder ikke bare ferievaner, men også måten vi jobber på. Dette fremgår i vår siste medlemsundersøkelse, der 60% sier at andel hjemmekontor er kommet for å bli. Bedriftene sier også at reisevanene knyttet til arbeidsplassen vil bli permanent endret som følge av pandemien. Kanskje ikke så rart, digitale møter har jo i mange tilfeller vist seg å  være svært effektive i denne tiden. Om denne møteformen over tid bygger samme kultur og lagånd som fysiske møter er et oppfølgingsspørsmål for fremtiden. Kanskje blir kombinasjonen av disse to møteformene det beste i fortsettelsen? Arbeidsmiljø og bedriftskultur er viktige parametere å tenke på i denne sammenheng.

Det mest positive i undersøkelsen er etter min mening at 22% av bedriftene sier at de har fått nye kundegrupper, og at hele 46% svarer at de har utviklet nye produkter eller tjenester som følge av pandemien. Det lover godt!

Men helt ærlig; ingen kan egentlig vite hvilke endringer som blir varige ennå. Ett scenario er at vi sakte men sikkert glir inn igjen i gamle vante mønster. Jeg tror ikke det. En del av våre nye arbeidsvaner hadde kommet uansett, og endringene ble bare fremskyndet av pandemien. Gamle vaner har kanskje ikke vært så vonde å vende allikevel?

Når det kommer til ferielandet Norge, ligger alt til rette for innenlandsk vekst i årene fremover tenker jeg. En ting er norske turister, men vårt land er også godt posisjonert for en økning i opplevelsesturisme fra utenlandske operatører. En eventuell dobbel effekt vil i så fall være godt nytt for bedriftene knyttet til sektoren, distriktene som kan få et løft, og ikke minst den økte sysselsettingen dette kan føre med seg.

Ha en fin sommer folkens!
Jobb & næring