Markedsførere står overfor store endringer

19.08.2021
Markedsføringsdagen-aktuelle Raymond Østrem-Gautesen tar grep for å imøtekomme utfordringene tilknyttet utfasingen av cookies. Foto: Sigrun Gilje Hindal
 
-Vi måler alt. Det blir vanskeligere fremover, sier den MF-dagen-aktuelle Garnius-lederen.
 
Slik oppsummerer daglig leder i Garnius, Raymond Østrem-Gautesen, hvordan utfasingen av cookien vil påvirke nettbutikken i praksis.

Garnius bruker cookies til å følge med på hvordan kundene oppfører seg i nettbutikken og deretter til å målrette annonser på tvers av nettsider, såkalt remarketing: Når du besøker du spesifikke nettbutikker og får annonser for tilsvarende produkter i etterkant.

- Google har besluttet å avvikle tredjeparts cookies i løpet av 2023. Apple Safari, Microsoft Edge og Mizilla Firefox har allerede lansert funksjoner som i praksis blokkert cookies. Endringene kommer til å utfordre måten markedsførere jobber på i dag, sier Østrem-Gautesen.
 

Paradigmeskifte


Utfasingen av cookies betyr da at målgrupper ikke kan spores på kryss og tvers, med samme presisjon, som markedsførere har blitt vant til.

-Vi står foran et paradigmeskifte innen digital markedsføring i tiden fremover, sier strategisk salgsdirektør i Amedia, Christian Thu.

-Store deler av den digitale markedsføringen, og spesielt programmatisk markedsføring, er bygd opp rundt bruk av tredjepartsdata og cookies. Samtidig har norske annonsører mye spennende data de selv sitter på om sine egne kunder. Det store spørsmålet blir da hvordan man som annonsør skal skape gode og effektive digitale kundereiser i tiden fremover, som også inkluderer norske medier og kanaler, sier han.
 

«The Cookiemonster is coming»


Google hadde i utgangspunktet planlagt å utfase cookies i løpet av 2022, men gikk i juni ut med melding om at dette ble utsatt et år.
Ifølge Wall Street Journal sier Google at forsinkelsen vil gi mer tid for medier og annonsører til å bli komfortable med nye teknologier som viderefører mulighetene til å målrette annonser etter cookien er faset ut.

Garnius bruker tiden godt og tar grep for å imøtekomme endringene.

-Vi kommer til å lansere ny nettbutikk. Der har vi blant annet bygget om hele «tracking» funksjonen, sier Østrem-Gautesen. Tek-gründeren har flere ess i ermet. Resten røper han på Markedsføringsdagen 7. september.

Du kan sikre deg plass til Markedsføringsdagen her

Christian Thu er også aktuell som foredragsholder på Markedsføringsdagen. Han ser allerede konturene av hvordan det digitale annonsemarkedet vil se ut i fremtiden.

-De som eier egen data vil komme ut som vinnere etter paradigmeskiftet. Vi vil gå inn i et annonsemarked som handler om å skape gode kundereiser basert på førstepartsdata fra norske medier og annonsørenes egne data, sier han.

-Dette vil kunne skape en mye mer helhetlig og kostnadseffektiv markedsføring som også er mer relevant for norske forbrukere, avslutter han. 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund