Nå åpner dørene!

07.08.2024
Bilde fra stress-test-festen forrige helg. Foto: Vy Strategy
Etter flere måneder med renovering er Byscenen klar for å slippe publikum inn.
I dag åpner Nye Byscenen Haugesund offisielt dørene. Den nyrenoverte konsertscenen, som ligger i Haraldsgaten 196, har stått tom siden før pandemien. Nå er lokalene omdannet til en topp moderne scene som kan ta imot de største artistene i Norge.
Bak nysatsningen står Momentium, et paraplyselskap under Momentium Venue AS. Gründerne bak prosjektet er de samme som har skapt suksess med festivaler og konsertscener som Fiskepiren i Stavanger og Terminalen Byscene i Ålesund. Dette sikrer at den nye scenen i Haugesund blir drevet med høy profesjonalitet innen organisasjon, booking, teknikk og logistikk.

-At en scene av dette kalibre lå brakk så vi på en stor sjanse som kunne gripes. Litt av Momentium sin visjon er å gjenoppbygge slike steder for å løfte næringer, spesielt kulturnæring. Jo flere tilbud det er, jo flere folk vil trekke ut fra stuene sine, sier daglig leder for Byscenen, Pia McCullough Leinslie.

Byscenen sier de har som ambisjon å berike Haugesunds kulturliv med en sjangerfri konsertvirksomhet. I tillegg til konserter vil det være klubber, stand up, quizer og annet variert underholdning. Lokalet er også tilrettelagt for å kunne ta imot konferanser og private arrangementer.

Den offisielle åpningen i dag følger etter en helg med en såkalt stress-test-fest hvor nytt personale fikk teste systemene

- Stress-test-festen forrige helg var for å se at alle knapper fungerte, og det gikk over all forventning. Det var ekstra gøy å se hvordan lokalene ble levende. Vi kjørte en test på fredagen med 20 stykker, og en med enda flere gjester og livemusikk på lørdagen. Det ble en veldig god og intim stemning i lokalet, og alt fungerte som det skulle, fortsetter Leinslie.

Foto: Vy Strategy

- Personalet er spente, nervøse og gira. De gleder seg og gruer seg samtidig. Mange av dem er helt ferske i faget, og jeg synes de er modige som hopper inn i noe helt nytt. Ved å være med fra begynnelsen av får de eierskap til plassen og er med på å bestemme. Teamarbeid er nøkkelen, og Byscenen skal være et sted man har lyst til å komme tilbake til, uavhengig av hva som skjer på scenen, avslutter Leinslie.

Foto: Vy Strategy

Interiørdesigneren Trine Giske Ødegaard, har satt sitt preg på lokalet.
Tada AS med Linn Sofie Hagen Olsen i spissen har skapt det grafiske uttrykket til Byscenen. Backstage er smykket med kunst fra de lokale kunstnere Synnøve Samsøe og Leif Stian Nes.

Sparebank 1 Sør-Norge