Nå skal kunnskapen på plass!

03.03.2022
Daglig leder Per Hillesland i Novaform Haugesund og Stord.
Aktør ønsket å bli leietaker i Breeam-bygg i vår region, men fikk ikke napp
Nord-Rogaland ligger etter Stavanger og Bergen når det gjelder antall Breeam-sertifiserte bygg. Pr. dags dato er det kun to bygg i vår region som klassifiseres som Breeam Nor.

– Ja, vi ligger litt etter, men med miljøkravene som er satt og nasjonale, store leietakere som etterspør det, så tror jeg utbyggere er i ferd med å våkne, sier daglig leder i Novaform Haugesund og Stord, Per Hillesland.

Nå byr det seg en gyllen mulighet til å tilegne seg nødvendig kunnskap om emnet. I samarbeid med Rogaland fylkeskommune som bidragsyter og Rogaland Ressurssenter som samarbeidspartner og tilrettelegger, skal Novaform arrangere fire kurs i løpet av våren og tidlig sommer. Kursholder er Grønn Byggallianse.

– Kursene vi avholder er Klimagassregnskap (bygg), Breeam Nor innføring, Breeam Nor Prosjektleder og Breeam Nor In Use. Sistnevnte er spesielt relevant for rehabilitering av eksisterende bygg, utdyper Hillesland.

Hvert av kursene er 1-dagskurs, er sterkt subsidiert og har begrenset antall plasser.

– Utbyggere, arkitekter, eiendomsbesittere og andre har nå en gyllen mulighet til å lære mer om bærekraftemnet. Vi er glade for at vi i Novaform kan bidra til å øke kunnskapen rundt dette og være med på å forhindre at nasjonale leietakere velger andre steder å etablere seg enn Haugalandet - som vi kjenner til konkrete tilfeller av, bare fordi vi ikke kan imøtekomme kravene og ønskene om Breeam-sertifiserte bygg, avslutter Hillesland.
Bygg & Anlegg