Pandemien har ført til at flere bruker LinkedIn

04.08.2021
-Dette skaper muligheter for bedrifter, sier LinkedIn ekspert Tina Rødahl.
På LinkedIn er det nå registrert nesten 850.000 bedrifter med kontor i Norge og med en norsk bedriftside. I tillegg er det registrert 2,2 millioner norske profiler. Dette tilsvarer mer enn 70% av Norges arbeidsstyrke. Her ligger det med andre ord muligheter...

-Flere har tatt LinkedIn til sitt bryst, og vi opplever at aktivitetsnivået tok seg opp spesielt etter første koronanedstengning, sier Tina Rødahl, Vice President EMEA gjennom AdColonys partnerskap med LinkedIn

Rødahl er aktuell som foredragsholder på Mf-dagen 7. september. Der skal hun snakke om hvordan bedrifter kan bruke LinkedIn til å skape langsiktig vekst.

Du kan melde deg på Mf-dagen her

-Hvorfor bør bedrifter ta i bruk LinkedIn i større grad?

- Medlemmene bruker LinkedIn av flere grunner. Vi ser at mye går på konsumering av innhold for å lære mer og for holde seg oppdatert innen bransje, fagfelt, kollegaer og nettverk, samt for å finne nye jobber. Denne konsumeringen skaper en del muligheter for norske bedrifter, spesielt innenfor B2B området hvor de kan posisjonere merkevaren sin for å skape langsiktig vekst, bygge en sterk tilstedeværelse, rekruttere nye ansatte og samtidig oppfordre ansatte til å øke egenkompetansen gjennom utdanningsportalen LinkedIn learning eller gjennom innhold som deles og diskuteres, sier hun.

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk og har førstehåndsdata som medlemmene og bedriftene selv oppdaterer. Dataen er basert på profesjonell bakgrunn som for eksempel stillingstittel, stillingsfunksjon, ledernivå, bedriftsstørrelse, bransje mm.

Medlemmenes hensyn trumfer

LinkedIn har også blitt kåret av Business Insider (2020) som den sosiale plattformen brukerne har mest tillit til.

-Dette gjenspeiler de tilbakemeldingene vi får fra flere norske brukere, blant annet fordi tilnærmingen når vi deler og diskuterer er mer profesjonell og derav kanskje oppfattes mer saklig, sier Rødahl.

LinkedIn har en såkalt «members first» prioritering, som betyr at medlemmenes hensyn trumfer.

-Dette betyr blant annet at innhold som får mye engasjement i større grad prioriteres av algoritmen. Vi bruker derfor mye tid på å veilede våre samarbeidspartnere på hva slags innhold og innholdsstruktur som bygger tillit og som skaper engasjement.

-Hva skiller LinkedIn fra øvrige sosiale medier?

Fordi LinkedIn i større grad brukes i profesjonell sammenheng (og ikke nødvendigvis som en ren underholdningskanal), er kanskje ikke frekvensen på antall innlogginger like høy sammenlignet med de andre sosiale plattformene.

-Men vi får tilbakemeldinger på at besøkstiden fra LinkedIn trafikken på websider bruker å være høyere. Dette er i tråd med hva vi ser av konsumering også; når LinkedIn medlemmene først er pålogget ønsker de å bruke tid for å lære mer. Dette gjør at bedrifter som deler innhold av en mer kompleks karakter, kan få mer oppslutning på LinkedIn (gitt at det oppfattes som interessant og relevant), sier Rødahl.