Regjeringen har valgt konsept for E134 arm til Bergen

10.09.2024
Roald Aga Haug (ordfører Ullesvang og styreleder i E134 Haukelivegen AS), Pål Kårbø (daglig leder E134 Haukelivegen AS) og Arnfinn Førsund (daglig leder Hordalandsdiagonalen AS) er godt fornøyd med at Statens vegvesen skal gå videre med arbeidet med den såkalte armen fra E134 mellom Hardanger og Bergen.
- Styrker E134 som hovedsamferdselsåre, sier adm. dir. i Næringsforeningen Haugalandet Bernt Jæger.
Dermed er det Konsept 1 som Statens vegvesen skal gå videre med i arbeidet med den såkalte armen fra E134, mellom Hardanger og Bergen. Strekningen som er pekt ut følger dagens fylkesvei 49 fra Trengereid til Jondal, videre til Odda og langs riksvei 13 til Jøsendal opplyser regjeringen i en pressemelding.

Bestemmelsen fra departementet kommer etter at konseptutvalgsutredningen fra Statens vegvesen har vært på høring, samt at det er gjennomført en ekstern kvalitetssikring (KS1). Nå er det altså det såkalte Konsept 1 som er valgt.

-  E134 er en viktig veiforbindelse mellom øst og vest, men mangler en god kopling til Bergen. Med denne avgjørelsen legger regjeringen til rette for å kunne lage en utviklingsstrategi for forbindelsen. Dette er viktig fordi vi vet at strekningen har lang reisetid med dårlig veistandard enkelte steder, i tillegg er deler av strekningen rasutsatt, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Adm. dir i Næringsforeningen Haugalandet er glad for at regjeringen legger til rette for en utviklingsstrategi.

- Dette vil styrke E134 som hovedsamferdselsåre mellom øst og vest. Vi ser veldig positivt på dette, sier Jæger

Daglig leder i E134 Haukelivegen AS, Pål Kårbø er enig med Jæger.

- Dette vil styrke behovet for en vintersikker vei over Haukeli. Det er en stor seier å lande dette, mener Kårbø.

Jæger og Kårbø opplever at det er jevn og god fremgang når det gjelder ulike veiprosjekt på E134.

- Vi opplever positive politikere og at E134 peker seg ut som hovedsamferdselsåre mellom øst og vest, sier de samstemt.

Traseen som følger den blå linjen er nå valt som arm fra E134 mellom Hardanger og Bergen.
Illustrasjon: Statens vegvesen

Sparebank 1 Sør-Norge