Så havnet vi på hjemmekontor igjen…

17.12.2021
En av disse lederne starter dagen med yoga…

Myndighetene bestemte denne uken at alle som kan ha hjemmekontor skal ha det for å minske smittetrykket i landet vårt. Enkelte har ikke ideelle arbeidsforhold hjemme, er få mennesker og stor boltreplass på jobben, men de fleste er nå drevne ‘hjemmekontorister’.

Gro Staveland, administrerende direktør HIM (Haugesund Interkommunale Miljøverk)
- Jeg hadde håpet at vi hadde sluppet hjemmekontor igjen, men det fungerer godt. Nå er vi drillet på Teams-møter og alt sklir som det skal, sier Staveland, og legger til at det er litt kjedelig. Det er kjekkere å være på jobben og med kollegaene.

Hennes hjemmekontor er et tidligere soverom som er omgjort til kontor. Her har hun rigget seg med en ekstra skjerm, og hun prøver å ha gode rutiner på å ikke bli sittende for lenge i ro om gangen.

– Det er viktig å røre litt på seg i løpet av arbeidsdagen. Jeg har med vilje latt kaffekannen stå på kjøkkenet i etasjen under nettopp for å få en benstrekk hver gang jeg skal ha påfyll av kaffe. Datteren min har også havnet på hjemmekontor. Hun disponerer et annet soverom og vi sørger for å ta lunsj sammen. Det er koselig, smiler hun.

På spørsmål om hun er flink til å skille jobb og privatliv, svarer Staveland at hun er stort sett flink til å logge av og ‘stenge’ kontoret når arbeidsdagen er slutt, men at det som regel blir sjekking av mail på mobilen etter kontortid.

HIM rakk å arrangere julebord før de nye innstrammingene tredde i kraft, men både personalmøte, julelunsj for pensjonistene og planlagt julebakstkveld på Naturbakst måtte utgå.

– Det hender vi kollegaer har lunsj på Teams sammen innimellom. Det er en god anledning til å snakke om andre ting enn jobb. Noen ganger ringer jeg også kollegaer på Teams i stedet for på telefon. Det gjør godt å se hverandre inn i øynene.

Hele staben har holdt seg friske, heldigvis.

– Jeg er aller mest nervøs for renovatørene. Det hadde blitt merket godt hos mange om bosset ikke ble hentet, så det er det jeg frykter aller mest, avslutter Staveland.

Jarle Christian Sørhaug, daglig leder Westcon Group
- Joda, det går greit. Vi må jo følge retningslinjene, svarer Sørhaug på spørsmål om hvordan det er å være på hjemmekontor igjen.

– Jeg lengter etter å reise, så jeg håper ikke pandemien drar ut.

Westcon-lederen har ingen hjemmeboende barn lenger, så nå er det et eget rom som er dedikert til hjemmekontor. Han innrømmer at det fort flyter litt ut i forhold til skillet mellom jobb og privat, men han har laget seg en regel om å ikke lese mail etter klokken 20, selv om det ikke alltid overholdes.

Ellers prøver han å holde seg i form og sørger for herlige avbrekk til hytta hver helg.

Westcon Yards er 40 år i år, men både jubileumsfeiring og julebord ble avlyst.

– Vindafjord har vært hardt rammet, og da er det bedre å vente med festligheter til alle kan være med, sier han.

Lederen må av og til innom kontorene, men det er et fint avbrekk fra hjemmekontoret.

– Vi sørger ellers for morgenkaffe på Teams et par ganger i uken, forteller Sørhaug, og presiserer at det er obligatorisk med kamera på, slik at de får sett hverandre.

Caroline Whittle, markedssjef, Sjøfartsdirektoratet
- Det var kjedelig å havne på hjemmekontor igjen. Nå var vi blitt vant til å kunne treffes som normalt, ha fysiske møter og til og med være sosiale. Jeg får masse energi av å være med kollegaene mine, så jeg foretrekker jo helt klart å være på kontoret, sier Whittle, og fortsetter;

- Prosessene fungerer imidlertid godt, og vi er muligens enda mer effektive på Teams, men jeg savner å sitte i kaffekroken på jobb, prate og le med kollegaene mine i pauser, innrømmer markedssjefen.

– Jeg håper det ikke blir så langvarig.

Hun har gode rutiner på hjemmekontoret, og starter blant annet hver dag med yoga.

– Dessuten sørger jeg for å kle meg skikkelig for arbeidsdagen. Ingen pysjamas her i gården. Det er viktig å ha et klart skille mellom arbeidsdag og privatliv, poengterer hun. Motivasjon finner hun blant annet i god musikk.

– Jeg bruker musikken for å få opp energien igjen.

Til vanlig har hun et eget rom til hjemmekontor, men yngste sønn har kommet hjem for jul, og hans behov for mange skjermer har forvist henne til spisebordet.

– Det er bare for et par dager da, så det går fint. Snart er det juleferie, smiler hun.

Sjøfartsdirektoratet fikk arrangert både konferanse og julebord før nedstenging. Og for å holde lagfølelsen oppe når alle nå er forvist til hjemmekontor har de avdelingsvis fredagskaffe og vinlotteri. Noen har også planlagt digital julelunsj og også vin og drøs utenom arbeidstid.

Whittle har sørget for å ta hjem plantene fra kontoret denne gang. Forrige gang overlevde de ikke at hun var på hjemmekontor.

– Ellers kan det jo være en fordel å legge en lapp i kjøleskapet som lyser mot deg hver gang du åpner det. «There’s nothing in here for you, you’re only bored. Close the door”, ler hun avslutningsvis.

Marita Laastad, daglig leder, Laastad Pluss og Minus
Autorisert regnskapsfører Marita Laastad har hverdagen sin ved Kopervik-avdelingen. Mens Haugesundsavdelingen har hjemmekontor, er hun og to av hennes kollegaer på kontoret, og det er også en av de ansatte ved Stord-avdelingen.

– Jeg er helt enig i at det er riktig med hjemmekontor så langt det er mulig, men av og til må også andre ting tas med i betraktning, blant annet utstyr, sittestilling og arbeidsro. Vi sitter på egne, store kontorer og har 300 kvadratmeter å boltre oss på, forteller Laastad, og presiserer at kontoret er stengt for besøkende og at alle fysiske møter er avlyst.

– På jobb sitter vi alene, mens vi hjemme har familie rundt oss som krever sitt. Så lenge vi har så stor plass på kontorene er det det beste for oss. Vi har også en leietaker i lokalene i Kopervik, men hun er også på hjemmekontor nå.