Sandvold & Velde Supply AS og Schenker AS inngår samarbeid

11.09.2024
Fra venstre: Christer Rolfsen (Distriktssjef Schenker Haugesund), Håkon Sandvold (Daglig leder SVS AS), Gheorghe Filip (sjåfør Schenker) og Per Sigurd Velde (Arbeidende styreleder SVS AS)

- Gir vår forsyningskjede et betydelig lavere klimaavtrykk.
Nylig inngikk Sandvold & Velde Supply AS (SVS) og Schenker AS et samarbeid om transport i Norge. Avtalen er også tuftet på et miljøsamarbeid hvor begge parter har en solid forankring i det grønne skiftet, og på hver sin kant har konkrete verdier og strategier for hvordan forsyningskjedene og logistikkløsningene skal være bærekraftige ifølge en pressemelding.

Det var opplagt en begivenhet da Schenker nylig hadde første opphenting av varer med sin nye Volvo FM Electric hos SVS. Dette var en viktig milepæl for å løfte SVS`s forsyningskjede opp flere miljøhakk. Transport og logistikk er et område som representerer en betydelig andel av bedriftens klimaavtrykk, og det var naturlig å sette dette høyt på miljøagendaen.

Schenker følger sin ambisiøse plan om å drifte all landtransport med elektriske- og biogassdrevne kjøretøy innen 2027. Planen er i rute, og allerede i dag kan logistikkgiganten skilte med grønne distribusjonsløsninger i de fleste norske byer. For det meste elektriske vare- og lastebiler, samt elektriske varesykler. Biogass er også en del av løsningen, særlig på lengere distanser mellom byene.

Miljøfyrtårnansvarlig og arbeidende styreleder i SVS, Per Sigurd Velde, er svært engasjert i grønt tankesett.

- En ny strategi for veien videre viste tydelig at klimaavtrykket på transport hadde stor betydning for helheten, og valget av ny leverandør var preget av dette. Vi har derfor valgt Schenker som vår nye transportør, nettopp fordi de kan gi vår forsyningskjede et betydelig lavere klimaavtrykk. Transport er en vesentlig del av den reisen våre varer gjør frem til våre kunder. Derfor er dette et viktig for oss, og ikke minst våre kunde, sier Velde.

Hos Schenker lokalt i Haugesund er man begeistret for den nye avtalen med SVS, og Distriktssjef Christer Rolfsen bekrefter at kundene legger mer vekt på miljø og de logistikkløsningene som selskapet nå tilbyr industri og næringsliv, enn tidligere.