Smedasundet blir nasjonalt testområde for autonome kjøretøy

10.08.2021
Hele konsortiet: Haugesund Kommune, Karmøy Kommune, Karmsund Havn, Kopervik Havn, Høgskulen på Vestlandet, NORCE, Deep Ocean, Massterly, Zeabuz, Marine Energy Test Centre, Simsea Real Operations, Reach Subsea, SEAM, Brødrene Aa, Kolumbus, ITS Norway, Haugesund brannvesen, Sustainable Energy katapultsenter og Maritime CleanTech. Foto: Terje Rudi.
Grønn skipsfart, havvind og autonomi forenes
På Energirike konferansen fikk CEO i Maritime Cleantech, Hege Økland, gleden av å dele nyheten om at sjøområdet Sletta, Smedasundet og Karmsundet blir Norges nye testområde for fjernstyrte teknologier og autonome fartøy.

Den maritime klyngen NCE Maritime CleanTech star bak søknaden sammen med 19 samarbeidspartnere.

Prosjektleder i Maritime CleanTech, Veronica Haugan jobbet direkte med søknaden. Hun trekker frem samarbeid som suksessformelen.

- Dette området er helt unikt, fordi det er det første området som gir mulighet til å teste løsninger både på åpent hav og i et av Norges mest trafikkerte skipsleier. Gjennom godt innovasjonssamarbeid i næringsliv, utdanning og forskning kan vi få til svært mye på tvers av næringer. Dette skjer i et område hvor en er lengst framme i utviklingen av grønne løsninger for skipsfarten, og hvor en også bygger opp en global satsing på flytende havvind. Tre framtidige eksporteventyr blir altså koblet sammen: grønn skipsfart, havvind og autonomi, sier hun.

Det er Sjøfartsdirektoratet og Kystverket som formelt har godkjent etableringen av det nye området. Begge er nasjonale institusjoner med tilholdssted i Haugesund. De ser frem til å følge opp resultatene som skal komme fra testaktivitetene:

-Testområdet vil, sammen med de øvrige testområdene i Norge, bidra til at norsk industri kan ta en ledende posisjon innen løsninger for autonome operasjoner i maritim sektor. Utviklingen av utslippsfrie og automatiserte løsninger for sjøtrafikk pågår med stor kraft. Norge har ambisjoner om å lede an i dette arbeidet internasjonalt, og Sjøfartsdirektoratet har mål om å bli den første flaggstaten med et ubemannet skip i kommersiell drift, sier Lars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.

Olje- og energiminister Tina Bru benyttet anledningen til å gratulere fra scenen.

-Vi er avhengig av samarbeid og omfattende testing av teknologier. Nettopp det er dette partnerskapet et godt eksempel på. Her kan vi få en kraftfull kinderegg effekt der grønn skipsfart, havvind og autonomi forenes, sier hun.