Største kontrakt noensinne

21.11.2024
Fra venstre: Rune Aase (Equinor), Olaf A. Hansen (DeepOcean), Frode Sivertsen (Equinor).
DeepOcean med langtidsavtale med Equinor.
Havbunnsentreprenøren DeepOcean har inngått sin største kontrakt til dags dato, en langtidsavtale for inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR) under vann med Equinor. Den åtteårige avtalen markerer et vendepunkt for digitaliserte og miljøvennlige IMR-operasjoner ifølge en pressemelding.

- Dette er en milepæl i DeepOceans historie. Vi er utrolig stolte over å ha blitt tildelt denne unike langtidsforpliktelsen. Kontrakten gjør det mulig for oss å investere tid og ressurser i neste generasjons undervannstjenester for Equinor. Dette er et bevis på tiår med hardt arbeid fra våre ansatte både på land og offshore, sier Øyvind Mikaelsen, administrerende direktør i DeepOcean.

DeepOceans samarbeid med Equinor strekker seg tilbake til selskapets oppstart i 1999 og starten på IMR-aktivitetene i 2006. Med denne nye avtalen vil partnerskapet fortsette inn i sitt fjerde tiår og legge grunnlaget for fremtiden med samme lidenskap og dedikasjon.

- Vi er markedsleder innen IMR-tjenester i Nordsjøen. For oss innebærer det et ansvar for å drive markedet fremover innen effektivitet, teknologi og sikkerhet. Denne kontrakten er avgjørende for den innsatsen. Vi ser frem til å samarbeide med Equinor for å utnytte vår ingeniørekspertise, avanserte verktøy og nyeste teknologier til å levere førsteklasses tjenester, sier Mikaelsen.

Som en del av avtalen vil DeepOcean chartre et fartøy fra Rem Offshore i hele kontraktsperioden. Det nybygde fartøyet vil sette en ny standard for digitaliserte og miljøvennlige IMR-operasjoner. Fartøyet, kalt Rem Ocean, vil ha dobbelt drivstoffmotorer som kan gå på biometanol og biodiesel, i tillegg til et batterilagringssystem og regenererende energisystemer.

- Equinor har konsekvent ligget i forkant av offshore energidrift. Denne kontrakten baner vei for ytterligere fremskritt innen effektivitet, bærekraft og innovasjon. Rem Ocean vil redusere utslipp med opptil 90 prosent når det drives på biometanol, og med 30 prosent ved bruk av konvensjonelle drivstoff, sammenlignet med eksisterende IMR-fartøy. Fartøyet vil også optimaliseres for fjernoperasjoner, noe som reduserer behovet for personell offshore, sier Olaf A. Hansen, adm. direktør for DeepOcean Europa.

Fartøyet vil være utstyrt med en autonom inspeksjonsdrone (AID) som akselererer digitaliseringen av undervannsinspeksjoner. Designet er resultatet av et samarbeid mellom DeepOcean, Rem Offshore, Skipsteknisk og flere nøkkelleverandører. Dette er en videreføring av et vellykket partnerskap som også resulterte i et subsea-fartøy levert i 2014, som fremdeles er i bruk i DeepOceans flåte.

 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund