Terje Halleland (FrP) håper på gjennomslag

21.03.2025
T.v. Terje Halleland (FrP) og Bernt Jæger, Næringsforeningen Haugalandet.
- På høy tid at dette blir besluttet, sier Bernt Jæger, adm.dir i Næringsforeningen.
Terje Halleland er en av seks representanter fra Fremskrittspartiet som har sendt inn representantforslag om prøveordning for kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell. Forslaget kommer til komitébehandling i transport- og kommunikasjonskomiteen og frist for skriftlige innspill var 18. mars. Saksordfører er Liv Kari Eskeland fra Høyre. Frist for avgivelse av innstilling er 6. mai og dato for behandling i Stortinget er foreløpig satt til 15. mai.

I representantforslaget står det blant annet:

"Tyngre kjøretøy har en langt bedre fremkommelighet enn mindre kjøretøy på vinterføre. Man sitter mye høyere, har kjettinger og er bedre forberedt ved eventuell stans, da sjåførene har alt av fasiliteter og varme i hytta. Det har derfor vært et ønske å etablere egne tungbilkolonner på E134 over Haukelifjell. For næringen betyr en stengt vei lang ventetid eller veldig lang omkjøring. Det betyr også store ekstrakostnader, mer utslipp samt at det utfordrer hviletidsbestemmelser for sjåførene".

Adm.dir i Næringsforeningen Bernt Jæger er glad for initiativet til Terje Halleland.

- Dette er noe som bransjen etterspør, og det er nå på høy tid med en prøveordning for kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134. Vi i Næringsforeningen har sendt inn skriftlig innspill på dette, og kan ikke se noen grunner til at dette ikke lar seg gjennomføre. Statens vegvesen har etablert oppstillingsplasser for tungbilkolonner på E134 på begge sider av fjellet, og Norges Lastebileier-Forbund har allerede utarbeidet kriterier for hvem som kan delta i en tungbilkolonne, sier Jæger.

Terje Halleland er optimistisk og tror saken får flertall.

- Jeg har tro på flertall i saken og at oppstart kan skje til vinteren. En etablering av en slik ordning vil bety mye for næringslivet og attraktiviteten til strekningen på vinteren. Samfunnet har investert store penger i anlegg på begge sider av fjellet som er viktig tas i bruk og som er avgjørende for å få til en god avvikling av kolonnekjøringen, sier Halleland til Næringsforeningen.
................................................
Skriftlig innspill fra Næringsforeningen Haugalandet til representantforslag om prøveordning for kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell.

Næringsforeningen Haugalandet, med rundt 600 medlemsbedrifter, takker for muligheten til å gi innspill til høring «Representantforslag om prøveordning for kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell»
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en prøveordning med kolonnekjøring for tunge kjøretøy på E134 over Haukelifjell, noe Næringsforeningen Haugalandet støtter fullt ut.
I tillegg til representantforslaget har vi følgende punkter:

  Økt forutsigbarhet for transportsektoren:
  • Reduserer risikoen for stengte veier og forsinkelser, som kan være kostbare for bedrifter med stramme leveringsfrister.
Bedre logistikkflyt:
  • Sikrer at varer og råmaterialer kommer frem til rett tid, noe som er avgjørende for just-in-time-produksjon og eksportbedrifter.
Kostnadsbesparelser:
  • Mindre ventetid og færre omkjøringer reduserer drivstoffkostnader og tidsbruk for transportører.
 Sikkerhet for sjåfører og last:
  • Kolonnekjøring under kontrollerte forhold reduserer risikoen for ulykker og skader på kjøretøy og gods.
Støtter lokal næringsutvikling:
  • Tryggere og mer stabil transport over fjellet styrker konkurransekraften til lokale bedrifter og eksportører på Haugalandet.
 Miljøgevinst:
  • Reduserer utslipp ved å unngå omveier og ekstra kjørelengde for tunge kjøretøy.
  Styrker beredskapen:
  • Bedre håndtering av kritiske leveranser, som matvarer, medisinsk utstyr og industrikomponenter, selv under krevende værforhold.
  Attraktivitet for investeringer:
  • En mer stabil transportkorridor gjør regionen mer attraktiv for nye investeringer i industri og logistikk.
  Erfaring for fremtidige løsninger:
  • En prøveordning gir verdifull innsikt i hvordan kolonnekjøring kan implementeres permanent eller forbedres ytterligere.
 Bedre samhandling mellom aktører:
  • Styrker samarbeidet mellom transportører, myndigheter og veioperatører for å finne optimale løsninger for vinterdrift.










 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund
SVS Sandvold Velde Supply