Tok grep for å redde blomsterbutikken
24.03.2022
Å flytte inn i samme lokaler som Nistad Kaffebrenneri skulle vise seg å være en god beslutning for Eirin Vedå.
-Jeg hadde det jo veldig fint på Førland, men det er et stykke unna der folk ferdes, forklarer hun.
Da pandemien brøt ut i 2020 var Vedå aktuell med selvbetjeningstorg – noe som viste seg å være en stor suksess.
-Vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra kundene på dette, sier Vedå.
Men da Norge stengte ned nok en gang i 2022 ble ting vanskeligere for blomsterbutikken. I løpet av året ble omsetningen bortimot halvert.
-Nedstengningen i fjor endret nok folk sine vaner. Mange har kanskje blitt mer hjemmekjære. Når de først skal ut av huset ønsker de nok å få gjort mest mulig innenfor en kortere radius. Da holder de seg til sentrum eller kjøpesentrene, sier hun.
-I tillegg drev jeg som et enkeltmannsforetak og havnet derfor utenfor alle støtteordningene, legger hun til.
Nå har hun startet et aksjeselskap og har flyttet nærmere kundene. Noe som raskt viste seg å være det rette.
-Omsetningen har økt med 30% i jan/feb sammenlignet med samme periode i fjor, på tross av at butikken fortsatt er ukjent for mange, sier Vedå.
Komplimentære produkter
Ideen om å samlokaliseres kom fra kaffebrenner Nistad i etterkant av en pop-up butikk de hadde sammen på Markedet i 2018. Så langt viser det seg å være en match.
-For små gründerbedrifter kan de faste utgiftene være tunge å bære alene så samarbeid er en god løsning som kommer både bedrift og kunde tilgode, sier hun.
-Produktene våre er jo to ting som passer godt sammen og mange av kundene handler av oss begge når de er innom. Vi har begge abonnementsløsninger på hver våre produkter der både bedrifts- og private kunder kan velge intervall og pris, men nå planlegger vi å tilby et abonnement på både kaffe og blomster i en pakke, sier hun.
Hun mener spesielt at bedrifter kan ha nytte av litt mer farge på arbeidsplassen.
-Det skaper et helt annet miljø på kontoret. Det er jo forsket på at blomster kan redusere stressnivået og øke trivsel og velvære, sier hun og viser til forskning fra bl.a Norges Landbrukshøgskole.
Frøken Magnolia og Eirin Vedå har funnet seg til rette i nye lokaler i Haugesund sentrum.
Varehandel