Om å tenke stort..

09.03.2009
- But, where is the village? Vår sørafrikanske venn slår ut med armene og lurer på hvor vikingene har gjort av seg.
- Is this all? undrer han og peker forbløffet på det historiske senteret på Avaldsnes.
- You must think big!
- But, where is the village? Vår sørafrikanske venn slår ut med armene og lurer på hvor vikingene har gjort av seg.
- Is this all? undrer han og peker forbløffet på det historiske senteret på Avaldsnes.
- You must think big!

Det kan være brutalt dette, å få andre til å betrakte hva vi egentlig driver på med her på Haugalandet. I dette tilfellet en bereist sørafrikansk pedagog og turistvert som guidet oss langs sørkysten av det afrikanske kontinent for nøyaktig ett år siden. Og som kom som surprise til vår årsmarkering av en minnerik tur gjennom ekstravagante vingårder i Stellenbush, fattige townships i Cape Town og heftige rideturer på villstyrlige struts utenfor Oudtshoorn.

Selv sørafrikanere har hørt om vikinger, forteller Roger med krav på å bli trodd. På skolen lærer elevene om disse barske og ville nordboerne med hjelm og øks, som voldtok og drepte på sine erobringstokter. Som oppdaget nytt land og var den tids ubestridte eventyrere.
”Viking” er et globalt merkenavn sterkt som noe og med en mytisk tiltrekningskraft på alle generasjoner, prediker vår sørafrikanske venn, med en dårlig skjult forventning om at vi for lengst hadde innsett den kommersielle verdien av det.

Men det har vi altså ikke, er hans konklusjon etter å ha hørt vår lille forsvarstale. Roger mener kort og godt at vi tenker for smått. At vi ikke må søke etter lokale eller regional kapital for å utfordre sprengkraften i vår historiske arv. Det blir for smått og begrensende.
Vi må ut av vår lille andedam og tenke internasjonalt. Kapitalen kjenner ingen grenser, er forretningskonseptet godt nok, vil investorer fra USA, eller England eller Frankrike for den del, kaste sine øyne på vikinghistorien på Karmøy og slåss om å bygge opp et nytt Disneyworld på Haugalandet.
For konseptet er godt nok.
- Wikingworld!
- A tremendous idea! triumferer vår sørafrikanske venn og trekker paralleller til sitt eget og hardt prøvede land. Sør-Afrika, et ennå skjørt demokrati, men like fullt med natur og kultur som virker forlokkende på mennesker med penger og ideer.
– Richard Branson, sier Roger og forteller om den dyslektiske, verdensberømte forretningsmannen fra England, som har bygd opp alt fra flyselskaper til platekompanier, og som har kastet sine øyne på en rekker markeder i Sør-Afrika og bygd opp turistanlegg og annen business til glede for fattige afrikanere. Og selvfølgelig en slant til seg selv.

- Han ville elsket vikingkonseptet. Han ville sett forretningsmulighetene. Han ville tenkt stort og bygd opp vikinglandsbyer, vikinghoteller, vikingskip, vikingbiler, vikingflyplass; you name it! proklamerer vår langveisvarende turistguide.
Han blir bent fram ustoppelig nå og lanserer sjøslag mellom vikingskip og cruisefartøyer som seiler inn Karmsundet, hujing og skråling og kapring og ilandføring av velsoignerte ”fanger” fra Roma og New York, som trakteres med vikingøl og helstekt sau, som får ikle seg vikingutstyr og delta i slaget om Avaldsnes, der hundrevis av turister filmes med sverd og øks og i full krigsmundur…

Så sitter vi der da, en smule beskjemmet, forvirret og oppglødd på samme tid, nippende til et rødvinsglass og lar tankeflukten ta oss.
Kanskje er vi for sneversynte? Kanskje er vi for lite frekke, for uredde, for puslete i våre hoder. Kanskje tenker vi ikke stort nok, kanskje ser vi ikke sprengkraften i det historiske gullet vi råder over?
Det som er blitt enda mer verdifullt nå som Oseberg-skipets opprinnelse kan hjemføres til Karmøy. Det er en gave som bygger opp under merkenavnet ”Norges Fødested”, og fører Avaldsnes et nytt hakk opp på rangstigen over nasjonens mest berømte steder.
Men hvordan skal vi utnytte historien. Har vi regional styrke til å løfte Wikingworld til å bli en internasjonal turistmagnet. Har vi guts nok til å tenke djerve tanker, lage storslåtte, konsistente planer og så gjøre som våre forfedre vikingene gjorde, dra i vesterveg for å gjøre business.
Om enn på en mer human måte…
Det handler om å tenke stort. Det er ikke alltid handling kan følge tanke. Men for hver gang vi tør å tenke litt lenger enn sist, blir det å gjøre det mindre skremmende…


” Wikingworld- a tremendous idea!
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
A.Utvik as
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Sysco
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland