Regionens nye "superbygg"

17.10.2019
Slik skal Breidablikkgården Eiendoms nye kontor- og forretningsbygg i Kirkegaten se ut. Det blir regionens første BREEAM Excellent-sertifiserte bygg.
Regionens nye "superbygg" presenteres. En fersk prisvinner kommer også. Til Byggarena neste fredag...
Asplan Viak prosjekterer et BREEAM Excellent-sertifisert kontorbygg på oppdrag fra Breidablikkgården Eiendom AS ved eiendomsutvikler Olav Sæbø og Magne Sundve . Det blir det første i sitt slag i vår region,  og det er faktisk bygget på mange av de prinsippene som Bygg21 ivrer sterkt for og som steg for steg blir gjennomgått på Byggarena i Scandic Maritim. Olav Sæbø skal fortelle om prosjektet og prosessen, og direktør i Bygg 21, Sverre Tiltnes, gir oppskriften på hvordan man kan skape gode bygg og områder basert på beste praksis.

Meld deg på her

Aktualitet er det også knyttet til et annet firma som skal i ilden på Byggarena neste fredag; arkitektfirmaet Helen & Hard fra  Stavanger. Denne uka ble prosjektet «Summer House Reilstad» (bildet) kåret til vinner av «Glassprisen 2019»-Glass og Fasadeforeningens ærespris.

– Vi er opptatt av at materialbruk og arkitekturen vår er stedstilpasset. Vi er glade og stolte over å bli tildelt denne prisen, som er en annerkjennelse av vårt arbeid, sa Aina Sand Telhaug fra Helen & Hard under prisoverrekkelsen i Oslo.

«Summerhouse Reilstad» går over fire nivåer, og beboerne beveger seg i et indre landskap knyttet direkte til terrenget utenfor med ulike terrasser og oppholdssoner. Over det hele bølger et stort tak i tre, med bæring kun i fasade og under møne. Når man kommer inn har man oversikt over hele huset, og utsikt i alle retninger gjennom den store glassfasaden. Fra inngangspartiet ser man for eksempel gjennom alle nivåer og helt ned på egen brygge i vannkanten.

– Prosjektet er blitt til etter et tett og godt samarbeid. Nær sagt alle i Helen Hard har et eierskap til «Summerhouse Reilstad». Vi er stolte av å bli tildelt «Glassprisen 2019», og vi vil takke byggherre Merete Cox, Corneliussen Entreprenør, og Rubicon som har prosjektert, levert og montert glassfasaden. Sammen har vi gjort huset til et fantastisk hjem, forklarte Telhaug, som mottok prisen på vegne av Helen Hard.