Straffet for dyktighet

01.10.2008
Det er forstemmende å konstatere at Haugesund Lufthavn blir straffet fordi ”vi” har fått det til her på Haugalandet.

Vår regionale lufthavn har, mye takket være en gunstig rabattordning på utenlandsflyvninger, klart å posisjonere seg som landets mest attraktive flyplass for lavprisselskaper. Det har ført til at vi i dag kan tilby regionen utenlandsruter til London, Bremen og København, i tillegg til charterflyvninger til en rekke destinasjoner i det sørlig Europa.
Nå vil statsråd Liv Signe Navarsete avvikle ordningen med 90 prosent rabatt på startavgiften. I svaret til stortingsrepresentant Øyvind Vaksdal i dag, skriver Navarsete:
- Ordningens primære formål var å øke Avinors fortjeneste ved å utnytte ledig kapasitet på noen utvalgte regionale lufthavner. Denne målsetningen er ikke nådd. Når en tar utgangspunkt i det samlede trafikkvolumet på Avinors lufthavner har ordningen kun skapt et meget beskjedent antall nye ruter. Ingen faste utenlandsruter går i dag fra noen av de andre utvalgte lufthavnene enn Haugesund lufthavn, Karmøy.

Med andre ord; det faktum at ingen andre av de utvalgte, regionale lufthavnene har klart å tiltrekke seg lavprisselskaper, blir altså brukt mot Haugesund Lufthavn.
Det burde jo vært motsatt; at vår regionale lufthavn ble trukket fram som et lysende eksempel på at det går an å skape økt virksomhet ved disse flyplassene. Og at andre kan lære av de grep som er gjort ved flyplassen på Karmøy.
I høringsutttalelsen som Haugesundregionens Næringsforening og Haugalandrådet har laget til forslaget om å avvikle rabattordningen er dette et av flere motargumenter. Høringsfristen gikk ut 1. oktober og det er vårt håp at samferdselsministeren kan få et mer nyansert bilde av situasjonen ved å studere vår og andre uttalelser som er kommet inn om Avinors takstregulativ.