Tre slåss om "Årets klimapris"

14.10.2020
Finalistene i fjor: Vinneren Øystein Grønhaug, Caiano Eiendom ved Camilla Teikari og Gasnor ved Leiv Arne Marhaug.
Gjett hvem som er finalister i kåringen av "Årets klimapris" på Byggarena..
Næringsforeningens klimapris deles ut for andre gang under Byggarena 2020 i Scandic Maritim fredag 30. oktober.(Påmelding og program her). I år er følgende tre bedrifter i finalen:

• Jakob Hatteland Bygg AS har for alvor satt energi og miljø på agendaen gjennom helhetlig kartlegging av sin eksisterende bygningsmasse, omfattende tiltaksplaner, innføring av energiledelse og systematisk energioppfølging.

• Breidablikkgården Eiendom AS (eid av Skåregaten 127 Eiendomsselskap AS). Kontor- og forretningsbygget i Kirkegaten blir regionens første BREEAM Excellent-sertifiserte bygg.

• Ølen Betong AS, med hovedvekt for sin avdeling på Gismarvik. Bedriften etterstreber 100% ressursutnyttelse og gjenbruk av restmaterialer etter betongproduksjonen. Ved å sette fokus på energi og miljø, skal energibehov, ressursbruk og miljøbelatning pr. produserte enhet senkes til et nivå som danner en ny standard for bransjen.

• I fjor vant Grønhaug Eiendom i skarp konkurranse med Caiano Eiendom og Gasnor. Applausen var stor da jurymedlem Margret Einarsdottir utnevnte Øystein Grønhaug og hans byggeprosjekt Nordsjø Kontorpark til vinner på Byggarenas afterparty.

Ideen til prisen kom fra Frode Styve, daglig leder i energi- og miljøselskapet ETA Energi. Juryen består av nettopp Frode Styve, Margret Einarsdottir i Ragn Sells og Hilde Øygarden i NH,

Hensikten med prisen er å stimulere til grønn satsing innen bygg- og anleggsbransjen  på Haugalandet.

Klimaprisen tildeles den person eller virksomhet som i løpet av året har utmerket seg med å sette effektiv, bærekraftig og fremtidsrettet miljøtenkning på agendaen. Dette gjennom å inspirere, lede, gjennomføre tiltak, eller på andre måter stimulere til at Haugalandet beveger seg i en grønnere retning.