Utstillingsvindu for løftebrudd?

29.08.2009
Venstres Gunnar Kvassheim smelte til og kalte Nord-Rogaland et utstillingsvindu for løftebrudd under den politiske debatten på Energirikes konferanse sist uke.
Vi er redd han har rett.
Vi er redd han har rett.

Fire år med en rødgrønn regjering har ikke vært noen suksess for nordfylket sett med industriens øyne. Særlig på det energipolitiske området har det vært bortimot stillstand.
Konsekvensen er at Hydros planer om utbygging av K6- en investering på 10 milliarder kroner- er lagt på is. Om de noen gang blir ”tint” opp avhenger både av markedsutsikter og politiske rammevilkår. Slik rammeverket er formulert i dag, er det ikke godt nok for Hydro.

Fagforeningsleder Stein Martinsen har et godt poeng når han sier at en mindretallsregjering med Ap er bedre for industrien enn en rødgrønn regjering. Arbeiderpartiets landmøte ville sikre en utleieavtale for vannkraftverk på 30 år, men regjeringskompromisset endte med 15 år. Et Ap i mindretall ville kunne hentet støtte fra for eksempel Høyre og sikret en langsiktig avtale for industribedrifter som Hydro.

På området fornybar energi går det fryktelig tregt. Vi har alle forutsetninger for å bli verdensledende på utnyttelse av vindkraft- både på land og til havs. Når Statkraft gir opp og investerer fem milliarder i vindenergiprosjekter i Storbritannia i stedet for på hjemmebane, sier det sitt.
Det samme gjør det når Fred Olsen blir lei myndighetenes beslutningsvegring og dropper bølgekraftplanene utenfor Karmøy. Nå vurderer også han å prøve seg på andre sida av Nordsjøen.
Spør også ildsjelene bak det planlagte testsenteret for marin energi (MET-senter) på Karmøy. De sliter seg i hjel med å få noe som kan ligne på et svar fra regjeringshold om dette noe myndighetene vil legge til rette for.
Beslutningsvegringen er total. Så total at Gunnar Kvassheims ord om ”utstillingsvindu for løftebrudd” er snublende nær sannheten.

Nord Rogaland har naturgitte forutsetninger for å bli et nasjonalt kraftsenter for fornybar energi. Det står verken på viljen eller evnen. Haugaland Kraft er en motor i dette arbeidet og har lansert prosjekter både på land og til havs. Nå sist gjennom etableringen av Vestavind Offshore- et selskap som vil investere inntil syv milliarder for å utvikle Norges største vindpark offshore. Nå skal riktignok dette prosjektet realiseres utenfor Møre og Romsdal. Men kompetansen tar vårt lokale energiselskap med seg.

Men også her er aktørene avhengig av myndighetens velvilje. Den er ikke lett å vinne. Men det er lov å håpe at denne valgkampen i hvert fall kan få noen på Løvebakken til å innse at fornybar energi er en investering for framtida.