- Var ikke død likevel

25.01.2018
Klassekampens nyhetssjef til Næringsforeningen for å snakke om den siste olje
- Folk i Oslo-gryta skjønner ikke dette. De lever i sin egen verden og tror industri og olje tilhører fortiden. Den omstillingen som vi er gjennom, er liksom postindustriell, sier Mimir Kristjansson på telefon fra Oslo.

Nyhetssjefen i Klassekampen kommer til Haugesund og Næringsforeningen fredag 9. februar for å snakke om noe av det han synes er artigst: Hva vi skal leve av etter oljen.

Lunsjmøtet er det første i HNs nyrenoverte konsept NæringsVett, og finner sted på legendariske Haraldsvang Café i Vangen.

Påmelding her

- Hardtslående, analytisk og kunnskapsrik, er superlativer som følger i Mimir Kristjanssons fotspor. Han er oppvokst i Stavanger med islandsk far og norsk mor.

Han var superradikal i ungdomsårene, deltok i flere omtalte demonstrasjoner og satt som leder i Rød Ungdom fra 2006 til landsmøtet 9. april 2008.

To bøker har han skrevet: De superrike (2011), Slik blir du superrik (2013) og Frihet, likhet, Island i 2015

Som politisk journalist og nyhetssjef i Klassekampen har Kristjansson vært en aktiv samfunnsdebattant. Han er ikke skuddredd verken på Twitter, Facebook eller i Dagsnytt 18-studio.

Han hisser på seg både rikinger og de mest politisk korrekte på venstresiden, og har nærmest fått et "kall" når det gjelder å framsnakke norsk industri og oljenæring.

- Oljenæringen ligger ikke for døden. Den lever i beste velgående, til glede for norske skattebetalere. Haugesund, Stavanger og det sørvestlandske kystbeltet er fullt opp av bedrifter som lever av og med oljen. De viser en fantastisk omstillingsevne og er lysende eksempler på at vi slett ikke lever i en postindustriell tidsalder. Vi lever av det vi alltid har levd av, men i en omstillet og ny virkelighet, sier Kristjansson og ler oppgitt.

- Men her østpå skjønner de ikke det. De tror at vår industri er gammel og utdatert. De tror at all verdiskapning skjer i Oslo-gryta, og at den nye oljen er gründerverksteder og apper fabrikkert på Tøyen. Hydro har flerre ansatte enn hele Facebook, sier Kristjansson og gleder seg til å komme til Haugesund.

-Det er vel folk fra mange bransjer som møter, men jeg er trygg på at de skjønner mitt budskap, sier den islandsknorske  samfunnsdebattanten.