Ansetter feil folk

28.05.2013
Tre av fem ledere har gjort feilansettelser, og flest gjør det i privat sektor. Det kan koste bedriftene dyrt
Feilansettelsene er hyppigst blant topplederne, skriver Aftenposten.

Hver tredje toppleder (33,9 prosent) oppgir at de har gjort over fem feilansettelser, mens 73 prosent har gjort det minst én gang.

- Det er svært kostbart å gjøre feilansettelsene, og kostnadene ser man på bunnlinjen. Vi sier at en feilansettelse koster i snitt 700 000–800 000 kroner, medregnet lønn, kostnader til ny rekruttering og at andre må jobbe overtid. I tillegg kommer tapt produktivitet, samt ekstra belastning på kolleger, sier Aftenpostens jobbekspert innen rekruttering, og direktør i Adecco Search & Select, Guri Larsen.

Gjør feilansettelser
Av 512 norske ledere med personalansvar, oppgir 58,3 prosent å ha gjort feilansettelser.

22,7 prosent vedgår at de har gjort det mer enn fem ganger. Det viser en undersøkelse bemanningsselskapet Xtra personell har gjort blant norske ledere.

Det er en klar overvekt av toppledere som innrømmer at de har gjort feilansettelser.

Hver tredje toppleder har gjort mer enn fem ansettelser, det langt flere enn for mellomledere, fagledere, teamledere og prosjektledere.

Les mer her: