Fredag ble det kjent at et nytt konsept for en fullskala havvindmølle skal testes på MET-senteret (Marine Energy Test Centre ) utenfor Karmøy. Senteret, som er eid av Rogaland Fylkeskommune, Haugaland Kraft og Equinor, gleder seg over økt interessen for havvind.

– Markedet øker i voldsomt tempo. Mens vi før måtte løpe etter kunder, kommer de nå til oss for å teste ut flytende havvind, sier styreleder Simon Næsse til Aftenbladet.

Her er TetraSpar. Illustrasjon: Stiesdal Offshore Technologies A/S

Fundamentet i stål blir produsert og montert i Danmark. En vindturbin fra Siemens skal installeres i Grenaa havn og slepes til Karmøy. Cirka 10 kilometer fra land skal den flytende konstruksjonen fortøyes til havbunnen med tre ankerlinjer og kobles til elnettet.

Eierne håper de har kommet opp med et konsept som er bedre og billigere enn eksisterende flytende vindkonsepter, deriblant Equinors Hywind.

– Dette initiativet kan bidra til å redusere kostnadene for offshore vindkraft, samtidig som det gir flere muligheter for utviklingssteder, noe som gir tilgang til høyere vindhastigheter og dypere vanndybder, sier Dorine Bosman i Shell Wind Development i en pressemelding

MET-senteret ble etablert som en følge av Hywind-prosjektet som startet i Norsk Hydro. Det var likevel Statoil, nå Equinor, som realiserte dette prosjektet. Testingen av denne første flytende vindmølle utfor Karmøy resultert til slutt i verdens første testpark i havet utenfor Skottland. Equinor åpnet Hywind Scotland med fem havvindmøller for ett år siden.

Allerede i 2012 var det ventet at flere havvindmøller skulle testes ut ved hjelp av MET-senteret.

Men det skulle ta tid, lang tid.

Les mer i sysla.no