Kina blir stadig viktigere

19.10.2010
De nye mulighetene ligger i øst, først og fremst i økonomi- og industrigiganten Kina. Kina og India vil de neste 20 årene få over en milliard nye kjøpesterke medlemmer av middelklassen, ble det slått fast på gårsdagens Vestlandskonferanse i Stavanger.

Den som sterkest betonte forholdet Kina-Norge, var nærings- og handelsminister Trond Giske. Han slo fast at EU nå er Norges hjemmemarked, og at de nye mulighetene ligger i øst, først og fremst i økonomi- og industrigiganten Kina. Et land som ikke lenger nøyer seg med å kopiere Vesten
- Kina drives framover av kunnskap. Den henter de over alt i verden og tar med seg hjem, sa Giske som mente Norges redning er å surfe med bølgen fra øst.
– Går vi mot, drukner vi, slo han fast og viste til at Kina og India de neste 20 årene vil få over en milliard nye kjøpesterke medlemmer av middelklassen.

Les mer her: