Korea klarer å levere

27.01.2014
Valemon er i rute tidsmessig, men har sprukket på pris. Statoil fritar likevel koreanske Samsung for skyld, skriver offshore.no.
Statoil nærmer seg innspurten av Valemon-prosjektet. For første gang bygger selskapet et plattformdekk i Sør-Korea. Og erfaringen så langt er god.

- Vi er rimelig godt fornøyd med framdriften. Vi har ligget noe etter skjema på deler av prosjekteringen, der Technip og Agility Group bistår Samsung, og på noen av underleveransene, men har tatt grep for å ta igjen det tapte og er fortsatt i rute til å klare vår overordnede målsetting om produksjon innen utgangen av 2014, sier Trond Bokn, Statoils prosjektdirektør for Valemon anleggsutbygging til nettstedet offshore.no

Tidsplanen ser altså ut til å holde, men samtidig har prislappen steget med 2,6 milliarder kroner-   fra 19,4 til 22 milliarder kroner. Prosjektdirektøren fritar likevel Samsung og Korea for skyld i den sammenhengen.

- På rørledning og anlegg er det bare små variasjoner fra anslagene i utbyggingsplanen. Økningen skyldes hovedsakelig modifikasjoner på Heimdal-plattformen, kompensasjon til Huldra-lisensen for å få tatt over Huldrapipe, merarbeid på riggen West Elara samt en ekstra injeksjonsbrønn på grunn av nye retningslinjer, sier han.

Les mer her: