– Nei, det bildet som tegnes er helt feil! Det går ikke godt i det hele tatt, sier veteranen Johan Rokstad. Her i simulatorstolen på SimSea.

Offshorekrisen er i ferd med å slippe taket, men særlig offshorederiene kjenner fortsatt på store utfordringer, heter det i Maritim Rapport 2019

Skrevet .

Samlet omsetning i klyngen var i 2018 44,01 milliarder kroner. Ved utgangen av året sysselsatte næringen 16.937 arbeidstakere.

Ved utgangen av 2017 meldte 37 % av bedriftene at de trodde omsetningen fremover kom til å bli god. Det var en betydelig høyere andel enn året før.

Ved utgangen av 2018 melder hele 46,3 % at omsetningen i 2019 kommer til å bli god.

– Vi må tilbake til 2014, altså året før offshorekrisen rammet for fullt, for å finne tilsvarende optimisme, men er likevel et stykke bak 2012 da 62 % av bedriftene trodde på en god omsetning for det kommende året, heter det i rapporten.

Les hele rapporten her

Johan Rokstad, tidligere sjef i Østensjø-rederiet gir overfor Haugesunds Avis  tydelig uttrykk for at han er lei av å høre hvor godt det går, og at det har snudd og går bedre rundt omkring etter smellen i olje- og gassrelaterte bransjer. Ikke bare lei, han er provosert.

– Nei, det bildet som tegnes er helt feil! Det går ikke godt i det hele tatt. Du kan begynne på Bømlo, og gå sørover via Haugesund og til Skudeneshavn. Tøft overalt, sier Rokstad.

Han snakker om sitt felt: Offshorerederiene. De befinner seg i et marked der det er fullt av utstyr å leie, og dermed presses rederiene voldsomt på pris. For ordens skyld, på Bømlo finner vi Eidesvik, på sørspissen av Karmøy har Solstad hovedsete.

– Det er viktig å ta vare på det vi har i Norge. Jeg hadde håpet Equinor kunne vise vilje til å se det slik. Men de er helt rå, sier Rokstad til Haugesunds Avis