Nå rives Rossabøheimen

24.06.2016
Nå starter rivingen av et godt skjult landemerke i søndre bydel, Rossabøheimen.  Opp skal stige et moderne kontorbygg

Onsdag i neste uke starter Norsk Sanerings Service AS arbeidet med å rive Rossabøheimen. Fjerningen av bygget er estimert til å vare i seks uker fra oppstart

- Endelig vil folk se at det skjer noe på tomten på Rossabø. Det er ikke få ganger det siste året vi har fått spørsmålet: «Hva skjer med 24/7 Bygget da?». Dette er derfor en dag vi har sett frem til en god stund, og blir det første steget på veien for å realisere Haugesunds nye kontorbygg og kompetansesenter, sier Terje Øverland, administrerende direktør i PDS Protek.

- Vi har i 6 år jobbet for å lage et kontorbygg der vi kan samle Haugesundregionens kompetansebedrifter og lage et fagmiljø som sammen kan ta oppdrag lokalt, regionalt og nasjonalt. Vi så tidlig at det å danne allianser er viktig for å få tak i spennende og store oppdrag. 24/7 Bygget skal være katalysatoren for innovasjon, kompetanse og samarbeid.

Av hensyn til selskapsinterne prosesser kan vi i dag ikke gå ut med navn, men flere bedrifter har signert leiekontrakter. Når arbeidet med å rive starter,  håper vi at enda flere ser muligheten til å bli en del av 24/7 Bygget, og bidra til å bygge et sterkt fagmiljø i Haugesundregionen, sier Øverland.

24/7 Bygget blir på totalt 7900 kvadratmeter over 9 plan, og vil huse mellom 160-220 arbeidsplasser.

14. juni i år var det 6 år siden Ingeniørhuset PDS Protek, gjennom sitt selskap Rossabø Eiendom AS, kjøpte Rossabøheimen av Haugesund Kommune. I 2012 ble det kjøpt et tilleggsareal øst for Rossabøheimen. Siden oppkjøpet i 2010 har det hele veien vært aktivitet i bygget.

Politiet har brukt det til trening av personell og det har vært arrangert teaterforestillinger, innspilling av musikkvideoer, film-/fotoprosjekt og halloween-arrangementer.