Ny ulykke med råskinn til sjøs

13.08.2019
Både båtprodusenten og politiet mener det burde vært obligatorisk sertifikat på slike råskinn til sjøs. Goldfish 29 kan oppnå hastigheter på hel 82 knop (150 km/h). ( Foto: Saltern Brokerage)
Norsk båtprodusent vil ha obligatorisk sertifikatordning på hurtiggående båter
Fire personer ble kastet ut av en Goldfish 29 under stor fart i Skjomen i Nordland på lørdag. En døde, en ble skadet. Det er samme type båt som Kiwi-gründer Per Erik Burud ble kastet ut av og omkom i 2011 sammen med sin kone og en venninne, skriver TU

Goldfish 29 er en såkalt RIB (rigid-inflatable boat) med step-skrog som kan oppnå hastigheter på helt opp mot 82 knop (150 km/h). Det finnes ikke formelle krav til å føre så raske båter i Norge.

Goldfish Boats opplyser at de har solgt rundt 250 Goldfish, de aller fleste til private, men også noen få til proffbrukere som politi og forsvar.

Både båtprodusenten Goldfish og politiet, som etterforsker ulykken, mener det burde vært obligatorisk. Regjeringen teller på knappene.

– I EU må fører av hurtiggående båter avlegge en teoretisk og praktisk prøve. Det burde vi også hatt i Norge, sier daglig leder i Goldfish Boats, Knut Halvard Nilsen til TU.

Goldfish 29 er konstruert av Pål Sollie, som også grunnla Goldfish, og er nå styreleder i selskapet.

Han tar til orde for obligatorisk sertifikatordning for førere av hurtiggående båter. Det ble også diskutert etter ulykken i juli 2011 ved Tjøme. Ingenting har skjedd.

– Formelle krav og sertifikat burde være obligatorisk. Alle som kjøper ny båt fra oss får en praktisk innføring i bruk av båten og hvordan den oppfører seg under høy fart. Vi forteller om farer og begrensninger. Selv det er ikke nok. Det bør være mer omfattende opplæring, sier Sollie til TU.
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund