Deler erfaringer fra internasjonal skalering

23.05.2022
Espen Sundve har 20 års erfaring fra alt fra små startups til store globale selskapet.
-Det handler først og fremst om organisasjonen og kulturen din, sier Haugesunderen Espen Sundve.
 
På «Foredrag på Loftet» 27. mai deler Haugesunderen Espen Sundve 13 lærdommer han har dannet seg etter å ha bygd og skalert globale produkter med teknologi i kjernen.

- Når det gjelder å bruke data og teknologi for å få et konkurransefortrinn, så handler det først og fremst om organisasjonen og kulturen din, sier han.

I dag jobber Sundve som CPO i Oda. De siste 20 årene har han jobbet med alt fra små startups til store globale selskaper som Schibsted (Adevinta). Sundve gir oss en funfact om hans tidligere arbeidsgiver:

-Visste du at Schibsted har bygd Adevinta – en av verdens største på markedsplasser? I tillegg til Finn.no, så har de tilsvarende i andre land, sier han.

Til tross for at det er teknologi som driver utviklingen i selskapene han har jobbet i, så trekker han frem noe helt annet som utslagsgivende for skaleringen.

-Den viktigste jobben vi gjorde da jeg jobbet i VG var ikke å bygge en fancy app, men å hjelpe journalistene bli bedre gjennom teknologi og data, sier han.

Han forteller at det samme gjelder i Oda, som leverer dagligvarer på nett – I dag i Norge og Finland, men til høsten planlegger de å kapre markedsandeler i Tyskland.

-Applikasjoner og teknologi er viktig, men magien ligger i hvordan vi blir ekstremt effektive i logistikken. Da handler det om å bygge en effektiv, engasjerende og inkluderende selskapskultur, avslutter han.

Sammen med Haugaland Kraft og Gründerloftet inviterer Næringsforeningen Haugalandet til «Foredrag på loftet» 27. mai. Trykk her for mer informasjon og påmelding.
 
Teknologi
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland