Ikke mist motet

26.03.2021
Les NAV Marked-lederen sitt innlegg i næringslivsmagasinet Jobb & Næring
Det kan være lett i disse dager å mistet motet litt. Mange av oss har vært ute av arbeid nærmere ett år nå, og noen enda lengre. Når man følger med i media, så er det saker om nedstengninger, smitteutbrudd og smitteverntiltak herfra og til evigheten. Dette gjør at ansettelser og jobbsøkingsaktiviteter kan virke fjernt og føles vanskelig.

Men - på tross av alt det som skjer så har vi faktisk ganske stor aktivitet i arbeidsmarkedet. Jeg må innrømme at jeg selv blir positivt overrasket nesten hver eneste måned, når vi ser hvor mange som faktisk kommer i arbeid og hvor mange stillinger som lyses ut. I Nord-Rogaland får vi mange hundre nye arbeidssøkere hver måned, men i og med at ledigheen kryper litt og litt ned, så er det jo enda flere som faktisk går ut i arbeid og utdanning igjen.

Det syns jeg er viktig at vi også husker å snakke litt om – for det kan kanskje være med å bidra til at man ikke mister motet. Vi har mange måneder på rad hatt flere utlyste stillinger enn samme mnd. i 2019 - året før Korona. Og da hadde vi ett svært godt arbeidsmarked. Vi hadde til og med utlysningsrekord med over 1000 utlyste stillinger i januar. Og vi vet jo også at det kun er den del av stillingene som lyses ut – så da lurer det enda flere stillinger der ute, som kanskje ikke alltid er så lette å få øye på.

En av utfordringene for arbeidssøkere for tiden er kanskje at man mister troen på at det går å få seg jobb i alt dette virvaret. At man tenker at «Siden det er Korona, så er det så vanskelig likevel», og at man derfor ikke gjør det som skal til for å klare å skaffe seg en jobb. At man kanskje forblir passiv fordi man faktisk ikke har tro på at de tingene man selv kan gjøre faktisk hjelper en å komme i jobb. Studier viser at «Arbeidshåp» er en vesentlig faktor i forhold til om man klarer å skaffe seg jobb eller ikke.

Og hva er egentlig arbeidshåp? Jo det er ens egen forventning om/tro på at det er mulig komme i jobb eller nå et yrkesmål. At man har tro på at man selv har det som skal til både for å skaffe seg en jobb og å kunne stå i en ny jobb og beherske det.

Akkurat dette kan være ekstra vanskelig når man har vært ute av arbeid lenge – uansett hvilken grunn man er ute av arbeid for. Og nå er jo også omgivelsen i mye større grad med og påvirker at ting blir uoversiktlig og litt mer uavklart enn vanlig. Så hva kan man gjøre da? De aller fleste jobbsøkere jeg snakker med gjør veldig mye rett.

Men det er spesielt ett par ting jeg har lyst til å nevne som jeg tror mange kan ha god nytte av å gjøre mer av:

Ikke sitt helt alene med arbeidssøkingen.

Arbeidssøking kan være en tøff og ensom jobb. Få med deg noen på laget. Bruk folk i omgivelsene dine som du tror kan være nyttige enten fordi de kan noe om jobben du skal søke på, eller fordi de kan noe ekstra om dine kompetanser og egenskaper. Få med deg noen på laget, som bidrar til å opprettholde motivasjonen din, sånn at du ikke får lyst til å gi opp, når det er som viktigst at du står på.

Kanskje du kan jobbe sammen med noen andre som er i samme situasjon? Ofte kan dette være både en trøst og en motivasjon i det. Snakk gjerne med veilederen din på NAV. Kanskje er jobbsøkerkurs eller noe lignende du kan delta på? Her er det mange muligheter. Men ikke sitt alene med dette når motet begynner å falle.

Ha en plan på hvilke jobbsøk-aktiviteter du skal gjøre hver uke.

Det å lage planer er gjerne litt kjedelig for mange av oss. Men studier viser at det å ha en plan på aktivitetene man skal gjøre, hjelper de fleste av oss å holde fokus når motivasjonen begynner å dale. Lag deg din egen fremdriftsplan som du syns er nyttig. Ta med hvilke bedrifter du skal kontakte, hvilke nettsteder du trenger å følge, hvilke stillingsportaler du vil sjekke, og hvilke personer i nettverket ditt du vil kontakte. Hvilke bemanningsbyrå bør du registrere seg hos eller snakke med, hvilke webinarer det kan lønne seg å få med seg, og hvilke kurs/utdanningsmuligheter kan man benytte seg av osv. Lag en plan som du selv syns er nyttig og hjelpsom for å klare å holde koken oppe på jobbsøkingen.

Få hjelp til å endre strategi.

Hvis du over lang tid har søkt mange jobber, og ikke fått noe napp i det hele tatt, ja da er det sannsynlig at du bør gjøre noen grep. Bør du kartlegge kompetansen din bedre? Endre på CV-en din? Skriver du for anonyme søknader? Er det vanskelig for andre å forstå hva du kan? Mangler du kompetanse for å komme inn igjen i jobb? Bør du søke andre typer jobber, eller søke jobb andre steder? Her kan det være mange muligheter, og noen ganger kan de være vanskelig å se hva man bør endre på selv. Spesielt hvis det krever en del av oss å gjøre større endringer.

Så igjen – ikke sitt alene med dette. Men få hjelp til å se om du kan gjøre noen endringer som gjør at du blir lagt merke til.

Vurder om du bør ta mer utdanning

Arbeidsmarkedet er nå i stor endring, og det vil fortsette. Nye analyser antyder også at Korona er med å fremskynder en del av omstillingen i arbeidslivet. Er du skodd for å være med på dette? Har du det som skal til for å være en del av det arbeidsmarkedet krever fremover? Analysene på arbeidsmarkedet viser at det antakelig i fremtiden blir mangel på arbeidskraft i Norge, og ikke mangel på jobber. Teknologien er stadig i utvikling og fører til at folk oftere må skifte jobb og oppdatere kompetansen sin. Dette kommer til å fortsette å være viktig både for arbeidstakere og arbeidssøkere.

Det er nok slutt på at vi bare utdanner oss i ungdommen. Vi må ta flere runder utdanning oppover i livet for å fortsette å være en viktig del av arbeidsmarkedet.

Jeg tror at det antakelig er mer vanlig å miste litt mot underveis enn å ikke gjøre det hvis man er ledig en stund. Vi er jo bare mennesker! Ikke ta avslagene personlig. Det er ikke deg det er noe galt med – det er situasjonen som nå gjør det litt ekstra krevende.

Og svært ofte er det bare bittesmå variasjoner som gjør at en person får jobb fremfor en annen. Og dette endres også fra gang til gang når bedrifter skal ansette. Husk at arbeidsgivere er like individuelle som arbeidssøkere, og derfor vil de ofte ha veldig forskjellige ting. Så behold troen på at det kanskje er din tur neste gang.

Hva som opprettholder motivasjon kan være så mangt – folk er forskjellige. Og selv om Koronaen begrenser oss i mange sammenhenger, så er det viktig å gjøre aktiviteter som gir litt energi og som gjerne gir deg litt selvtillit. Ting du mestrer og liker. Da klarer man som oftest litt lettere å holde motet oppe til å gjøre de litt tøffere og vanskelige tingene som arbeidssøkingen innimellom byr på.

Jeg krysser fingrene og håper det kanskje er din tur neste gang! Og at du i mellomtiden ikke mister motet!
Jobb & næring