Nytt bilmerke lanseres i Norge
28.11.2022
Fra venstre: Daglig leder i Laastad & Co AS, Leig Inge Bjerkenes og konsernsjef i Laastadgruppen, Haakon Laastad utvider sortimentet.
Konsernsjef i Laastadgruppen, Haakon Laastad, er fornøyd med å ha utvidet sortimentet.
-Vi har et stort anlegg der vi tidligere har hatt andre bilmerker. Vi tenker at vi ‘gønner på’ som bare det med Volvo. Samtidig utnytter vi de store arealene bedre med å også tilby sterke bilmerker i en annen prisklasse, sier han.
Lanseringen kommer parallelt med dårligere tider for norsk økonomi. SSB kunne nylig melde om en nedgang i husholdningenes innenlandske lånegjeld - fra 4,3% i september, til 4,1% i oktober. Dette er den laveste tolvmånedersveksten registrert for husholdningssektoren siden 2000-tallet.
Lavere inngangspris
-Den første modellen ut er en kompakt crossover SUV ved navn GEELY Geometry C, som lanseres i Norge i en oppdatert og faceliftet utgave rundt påsketider neste år. Vi setter nå forsiktig i gang med aktiviteter inn mot lanseringen og i den forbindelse er det naturlig å dele informasjon om hvor man vil kunne oppleve GEELY, heter det i en pressemelding fra Geely-importøren Autoindustri AS.
-Inngangsprisen er lavere på disse bilene. Vi ønsker å være med i dette segmentet også, sier Laastad.
Bestselgende kinesiske merke
-Geely Auto er en del av Geely Auto Group og er en ledende internasjonal bilprodusent. Geely Auto står bak flere velkjente merkevarer som Lynk & Co, Proton Cars i tillegg til Geely Auto og Geometry som bilprodusenten nå skal introdusere til Norge. Geely Auto ble lansert i 1997 med mål om å produsere kvalitets- og prisgunstige biler. Etter kort tid ble merkevaren en internasjonal suksess, kjent for å tilby forbrukerne mye bil for pengene. Bedriftsfilosofien til Geely Auto er å lage de sikreste og mest energieffektive bilene i verden. Geely Auto vil i tiden som kommer lansere spennende nyheter til det norske markedet med sterkt fokus på helelektrisk mobilitet, heter det i pressemeldingen.
I 2021 solgte bilprodusenten mer enn 1,44 millioner enheter, som resulterte i at Geely Auto ble det bestselgende kinesiske merket fem år på rad.
Varehandel