Rigger forlater Ølensvåg
09.12.2021
«Transocean Norge» og «Transocean Barents» pryder vinterbildet av Westcon Yards i Ølensvåg. Ut på nyåret forsvinner de begge (Foto: Økland Foto)
-Vi merker at markedet tar seg opp. Tallet på forespørsler øker og ratene blir bedre, konstaterer Matre, som kan glede seg over god nybyggingsaktivitet.
- Nå har vi oppdrag fram til høsten 2023, sier Westcon-direktøren.
Rigg
Det snudde på ettersommeren, og riggsjef Malvin Eide mener den skattepakken som myndighetene har innvilget til operatørselskapene har hatt sin virkning på riggmarkedet.
-Vi får nok å gjøre denne vinteren med å klargjøre «Transocean Norge» og «Transocean Barents» for oppdrag på norsk sokkel. Det er slik vi vil ha det, når noen går ut, kommer andre inn, sier Eide, som er litt bekymret for hvordan pandemien vil utvikle seg.
-Vi følger nøye med og håper det ikke blir større innskrenkninger enn de som er varslet. Vi er avhengig av utenlandsk arbeidskraft, særlig fra Polen, og krysser fingrene for at vi unngår en situasjon der det bli vanskeligere å komme seg inn og ut av landet, sier Eide.