Oljefondet som redningsplanke

29.04.2014
Sjeføkonom Knut Anton Mork mener Oljefondet kan bruker til å støtte næringer som får problemer i konjunktursvingninger
- Jeg føler meg hensatt til syttitallet og Per Kleppes motkonjunkturpolitikk. Mener du virkelig at Oljefondet mål brukes til å redde næringer som kommer ut i trøbbel? spurte HN-direktør Egil Severeide da Mork hadde vært gjennom sin analyse av norsk og internasjonal økonomi på lunsjmøtet i Lille Maritim i går.

Handelsbankens sjeføkonom gjentok sin resept fra foredraget, men presiserte: Vi må være forsiktig både med dosering og hvilke næringer som skal støttes. Næringer som ikke har livets rett er det liten grunn til å holde kunstig i live. Men næringer vi har tro på, og som kommer i krise i en overgangsfase kan vi ved bruk av Oljefondet og fornuftig pengepolitikk hjelpe over krisen, sa Mork.

Næringsforeningen og Handelsbanken inviterte tradisjonen tro til det årlige konjunkturmøtet med Handelsbankens sjeføkonom, som er en av landets mest profilerte makroøkonomer. Mork brukte foredraget til å trekke paralleller mellom Norge og Finland, som begge har en nokså ensidig næringsstruktur.

- Finland er Nordens syke mann. Sfæren rundt Nokia dro veksten, og når Nokia møtte veggen gikk det også dårlig med Finland. Det er ikke videre hyggelig der nå, sa Mork. Sjeføkonomen mente likevel at det er store forskjeller mellom de to landene.

- Oljesektoren forsvinner ikke, den flater ut.

- Norsk offshorevirksomheten er global.

Dessuten har vi Oljefondet. En god politikk kan gjøre en nedgangsperiode vesentlige enklere for Norge å håndtere enn det Finland har opplevd, sa Mork.

I starten av møtet presenterte HN-direktøren den nye lederen av Stortingets næringskomite, Geir Pollestad fra Sp. Han er eneste rogalending i komiteen, og en viktig mann for fylket og regionens næringsliv.

Les hva Haugesunds Avis skriver fra møtet: