Røldal tapte kampen om E134

16.10.2008
Røldal tapte kampen om hvor framtidens europavei skal legges forbi bygda. Nå blir det ei daglinje på kun 700 meter mellom to tunneler. Odda kommunerstyre bøyde i går av for massivt press utenfra.

Vedtaket innebærer at kommunestyret godtar trasé M4 på Liamyrane ved Texaco-stasjonen, som Vegvesent går inn for.

– Jeg har innsett nederlaget, innrømmet kommunestyrerepresentant Svein Myrheim (A) fra Røldal overfor Haugesunds Avis allerede før voteringen var unnagjort. Han tapte veikampen med 22 mot 5 stemmer.

Dermed unngås en motsegn fra Statens vegvesen, slik at det fortsatt er tid til å bygge politiske allianser i håp om å få tunnelene inn på Nasjonal transportplan 2010–2019.

Les mer her:

Haugesundregionens Næringsforening har sterkt oppfordret Odda kommune til å gå inn for Vegvesenets trasevalg. Samtidig gjør HNs samferdspolitiske utvalg det klart at det er viktig å støtte Røldal i kampen for å opprettholde Seljestad-tunnelene, når den nye tunnelen fra Seljestad til Valldalen blir bygget.