Skal lede norske kraftkommuner

19.06.2013
Tidligere Sauda-ordfører, nå stortingsrepresentant, Torfinn Opheim (52) er innstilt til vervet som leder for Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar (LVK), skriver Haugesunds Avis.
Opheim var i sin første periode på tinget medlem av Kirke- og undervisningskomiteen. Han har i inneværende periode vært medlem av Finanskomiteen.

Nåværende leder i LVK, Børre Rønningen fra Vinje, var ikke innstilt på å fortsette i jobben. Etter at Opheim nå blir foreslått etter en grundig rekrutteringsprosess kommenterer han Valgkomiteens innstilling slik:

«Etter ti år med hardt arbeid og fortsatt fremgang for landets kraftkommuner, ser jeg fram til å kunne overlate stafettpinnen til stortingsrepresentant Torfinn Opheim. Jeg kjenner Torfinn Opheim som en engasjert politiker med sterk interesse for distrikts-Norge og våre industrikommuner. Valgkomiteen ser ut til å ha gjort en grundig jobb, noe som vil gi Landsmøtet et godt grunnlag for sitt valg av min etterfølger.»

Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar har 174 medlemskommuner fordelt på 16 fylker. Av disse er seks kommuner i Rogaland: Bjerkreim, Forsand, Gjesdal, Hjelmeland, Sauda og Suldal.