Snuser på offshore-rederier

23.08.2016
Johan H. Andresen og milliardkollegaThomas Wilhelmsen jakter sammen i den kriserammede supply-sektoren.

Milliardærer kaster seg inn i kampen om offshore-rederiene

Milliardærene Johan H. Andresen og Thomas Wilhelmsen jakter sammen i den kriserammede supply-sektoren.

Publisert: 23.08.2016 — 11:08

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Send denne artikkelen på e-post

Johan H. Andresens Ferd og Thomas Wilhelmsens Wilh. Wilhelmsen har nylig opprettet et felleseid selskap som skal jakte investeringer innen offshore- og supplysektoren, skriver Finansavisen tirsdag.

- Jeg kan bekrefte at vi er i en veldig tidlig fase i et prosjektsamarbeid med Wilh. Wilhelmsen for å vurdere mulighetene innen visse offshoresegmenter, sier investeringsdirektør Morten Borge i Ferd til avisen.

Borge understreker imidlertid overfor Finansavisen at «det kan ta flere år før vi vurderer noe som attraktivt».

Flere andre profilerte investorer har for lengst meldt seg på i kampen om supply-rederiene.

Det Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker-konsernet har inntatt førersetet konsolideringen, og har brukt det Skudeneshavn-baserte rederiet Solstad Offshore som sitt verktøy, etter å ha gått inn som aksjonær og støttespiller. Røkkes Aker blokkerte senere en foreslått refinansiering av Rem Offshore etter å ha kjøpt seg inn i et av selskapets obligasjonslån, og Rem fusjonerte deretter med Solstad Offshore.

En annen norsk mangemilliardær, Kristian Siem sto på forsommeren frem i DN og sa at han hadde etablert et fond på 250 millioner dollar, drøyt to milliarder kroner, sammen med det amerikanske oppkjøpsfondet Elliott. Hensikten var nettopp å restrukturere norsk offshore-bransje.

Så langt er det imidlertid bare Røkke som har tatt grep. I likhet med Røkke har Siem adskillig erfaring med å lede an i restruktureringer. Dette har han gjort både i riggbransjen og cruisebransjen tidligere.

I juli understreket han overfor DN at det er plass til flere aktører i konsolideringen.

– Du er ikke redd for å bli utmanøvrert av Røkke og Aker?

– Nei, tvert imot, og hvis andre finner gode løsninger i offshore-forsynings-sektoren ønsker vi det velkommen. At det er andre på banen som også foretar konsolidering eller konstruktive tiltak som bedrer næringer, ser vi positivt på, sa Siem.