Storkontrakt til Imenco-gruppen

28.10.2008
Norwegian Universal Technology as, NUT, har inngått en kontrakt med storkonsernet Dräger for levering av dykkesystem til et nytt dykkeskip til Agerscy. Kontrakten har en verdi på mellom 90 og 100 millioner kroner og leveringen skal foregå i 2010.

NUT, som er en del av Imenco-gruppen, skal blant annet levere og installere et komplett dykkekontrollrom, hyperbarisk livbåt for dykkerne, håndteringssystem for dykkerklokker, gjenvinningssystem, varmvannssystem for dykkere samt navlestrenger som knytter dykkeklokke til moderfartøy.

I tillegg

Sivert Sivertsen i NUT sier at kontrakten kommer i tillegg til to andre kontrakter av samme kaliber. Disse er også bestilt til Drâger og skal leveres og installeres neste år.
- For å være i stand til å utføre disse jobbene på en effektiv måte, ser vi oss om etter egnede produksjonslokaler. Vi vil også søke å øke bemanningen både på mekanisk, elektronikk og automasjonssiden, sier Sivertsen, som legger til at disse kontraktene sikrer både NUT og Imenco-ansatte jobb langt inn i 2010.

Viktig
Daglig leder i Imenco, Geir Egil Østebøvik, opplyser at flere potensielle kontrakter vil kunne komme de neste månedene, noe som vil kreve ytterligere bemanningsøkning av ingeniør- og teknikerstaben.
- Vi har spennende og utfordrende jobber i lang tid framover, sier Geir Egil Østebøvik.

Dette er Imenco

Imenco as som ble etablert i 1979 er en anerkjent leverandør til offshore og maritim sektor. Hovedproduktene er de kjente Møllerodden-produktene for løfting og håndtering, fyllestasjoner for helikopter, og avanserte kamera til bruk over vann og ned til 6000 meters dyp.
NUT, som ble en del av Imenco-gruppen i august 2008, produserer luft- og metningsdykkesystemer til avanserte dykkeskip. Imenco-gruppen, som er en av Haugalandets mest spennende ingeniørarbeidsplasser, omsetter for ca. 200 millioner kroner og har 70 ansatte
www.imenco.no