Tid for store tanker

02.01.2014
Når Rogaland samles til ett fylke må vi kreve vår andel. Men da må vi ha ideer å lansere. Utgangspunktet for store tanker har knapt vært bedre, skriver HN-direktør Egil Severeide i sin nyttårskronikk i Haugesunds Avis.
Her er kronikken i sin helhet:

Stavanger har fått sitt konserthus – et praktbygg en oljehovedstad verdig til en pris av over en milliard kroner. Nå diskuteres et nytt teaterbygg i samme dimensjon.

Drømmen er å ha et nytt landemerke til Stavanger bys 900-årsjubileum i 2025.

Også det i byens hjerte – i nærkontakt med havet. Stavanger har det meste. Fordi byen er internasjonal og vant med å tenke stort. Om et knapt tiår blir Rogaland samlet til ett fylke. Rogfast og Ryfast vil binde nord og sør sammen.

Senere kommer Hordfast, som binder Sunnhordland til Bergens-regionen, og gir oss ferjefri forbindelse mellom storbyene på Sør-Vestlandet, Bergen og Stavanger.

Haugalandet vil ligge midt i den mest vekstkraftige aksen langs norskekysten med nær en million mennesker.
Når skal vi begynne å tenke stort?

Store tanker trenger tid og rom. De må sås, diskuteres, modnes og foredles.
Jeg tror tiden er moden.

Fordi vi begynner å se en økende politisk erkjennelse av at regionen må samarbeide for å lykkes. At Haugaland Vekst nå endelig framstår som et samlende organ for kommunene i regionen er et godt eksempel på det.

Fordi vi har et kultur- og idrettsmiljø som kontinuerlig produserer talenter og resultater som skaper stolthet og identitet. Ikke bare individuelt, men kollektivt. Avaldsnes-damene og FK Haugesund er lysende eksempler. Vi kan få til noe sammen.
Fordi vi har et sterkt og variert næringsliv med bransjer som hevder seg godt i krevende internasjonale markeder, og som kan trekke til seg attraktiv arbeidskraft.

Det er ikke uten grunn at tidligere næringsminister Trond Giske kalte Haugesund «Norges maritime hovedstad». Fordi vi har massevis av plass og attraktive arealer til næring og bolig til svært konkurransedyktige priser. Næringsparkene på Gismarvik (en av Vestlandets største) og i Aksdal er gode eksempler på det.

Nye kommunikasjonsårer vever Vestlandet tettere sammen og gir Haugesund-regionen en strategisk mulighet til å bety noe i dette landskapet.

Vi ser spede eksempler. Et årlig Iron Man-arrangement er et, planene om et gigantisk Viking-land et annet. Fjord Motorpark er også et prosjekt med nasjonalt format over seg.

Hva trenger vi? Vi trenger ildsjeler/miljøer som tør lansere ideer til prosjekter som det er store dimensjoner over. Hva kan vi få ut av Filmfestivalen? Hvorfor har vi ikke et jazzakademi? Hvor ble det av planene om et regionalt konserthus?

Vi trenger regionalt lederskap som kan videreforedle ideene og realisere dem. I SR-Banks/Iris sin framtidsanalyse av regionen vår er manglende regionalt lederskap sett på som en utfordring. Mye av det Stavanger har fått til tilskrives to handlekraftige ordførere: Arne Rettedal og Leiv Johan Sevland.

Vi trenger et regionalt næringsliv som ser nytteverdien av å delta i spleiselag som kommer regionen til nytte. Konserthuset og andre store arenaer i Stavanger er i betydelig grad finansiert av næringslivet. Evner våre bedrifter å se lengre enn til egen bunnlinje?

Det er et tankekors at idrettslaget i Veavågen måtte til Bergen og hente penger til storhallen i bygda. Trond Mohn bladde opp ti millioner kroner.

Samtidig forteller det om nytenkning. Evne til å tenke utenfor boksen når store prosjekter skal realiseres. Skal for eksempel drømmen om Vikingland oppfylles, er det små sjanser for å finansiere prosjektet lokalt. Her må kapital skaffes nasjonalt – og kanskje også internasjonalt.

En fjerdedel av Rogalands befolkning bor her. Det kan ikke være slik at ALT skal havne i storbyene. Statlig finansiering er en forutsetning for at mange av prosjektene skal realiseres.

Utgangspunktet for store tanker har knapt vært bedre.

Godt nytt år!

Egil Severeide

Adm.dir. Haugesundregionens Næringsforening

Les også avtroppende politisk redaktør Ronny S Carlssons nyttårsbetrakninger: