Trenger 3000 mann til nye rigger

07.12.2012
Nye rigger langs norskekysten trenger 3000 nye offshoreansatte. -Vi må spørre om en slik eksplosiv økning er riktig, sier fagforening.
Antall borerigger på norsk sokkel øker med 50 prosent de neste tre årene. Nær 20 nye oppjekkbare og halvt nedsenkbare rigger har fått kontrakt i Norge.

Optimistiske operatører vil øke antall borerigger på norsk sokkel fra vel 30 til over 50 de neste årene.

Nærmere 3000 offshoreansatte må til for å bemanne riggene som er på vei inn i det norske olje- og gasseventyret

I tillegg trenger riggene tjenester fra såkalte tredjepartsleverandører, ledelse på land, servicepersonell, kurs- og treningskapasitet og ikke minst grundig oppfølging fra myndighetene, ifølge en oversikt COSL-sjef Jørgen Arnesen laget for årskonferansen til

Petroleumstilsynets Sikkerhetsforum i juni.

- Jeg vet det var folk i oljebransjen som ble overrasket, sier Arnesen.

Han ber næringen forberede seg på økt aktivitet for å unngå kamp om knapp arbeidskraft.

- Vi må være flinkere til å flagge hvilket bemanningsbehov vi har, så alle vet at de må legge seg i selen og ta inn læringer. Det virkelige "trøkket" kommer i midten og slutten av 2014, så det er tid til å forberede seg.

Vi synes jo dette er positivt, sier administrerende direktør Jørgen Arnesen i COSL Drilling Europe AS.

- Vi er ikke sikre på om en slik eksplosiv økning er riktig, sier HMS-ansvarlig i LO-forbundet Industri Energi, Ketil Karlsen til Stavanger Aftenblad.

- Vanligvis er vi heiagjeng på sidelinjen når det er snakk om økt aktivitet på sokkelen, så det er litt uvant å spørre om det blir for mye nå.

Han er redd selskapene må slåss om den riktige kompetansen og "stjele" folk fra hverandre.

- Jeg har selv opplevd at ulykkene økte voldsomt i forbindelse med stor utskifting av folk fra en rigg til en annen.

Nå er en nok flinkere og dette ville ikke skjedd i dag, men jeg tror uheldige ting kan skje som følge av en eksplosiv økning i antall nye rigger over få år, sier Karlsen som tror det er bra regjeringen ikke åpner for oljevirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen ennå.

- Ikke av miljøhensyn, men på grunn av kapasiteten i bransjen.

Les mer her: