-Det er fortsatt beintøft
10.09.2018
– Jeg støtter uttalelsen til Rokstad om et bærekraftig ratenivå for offshorerederiene. Det er viktig å balansere og få fram fakta når vi nå går inn i en høst og vinter som vil bli tung å bære for de fleste rederier, sier Ferkingstad.
Selskapet han leder yter tjenester til flere rederier. Stacy Ferkingstad kjenner temperaturen på innsiden.
– Jeg mener at meglerne og kontraktørene har ett ansvar for at ratenivået må opp på et akseptabelt og driftssikkert nivå. Det er jo et paradoks når kontraktørene etterspør, eller setter som krav, nyere tonnasje til rater som ikke engang dekker utgiftene til den eldre uønskede tonnasjen, sier han.
Han påpeker at rederiene må tøye vedlikeholdsintervallene, ta skip inn og ut av opplag, skifte flagg og kutte kostnader på annen måte, alt sammen for å få endene til å møtes.
– Dette går ut over en stabil og sikker drift, understreker Ferkingstad.
Han tror ikke tidene fra før offshorekrisen kommer tilbake, men slår entydig fast at det nå er nødvendig å få på plass et fornuftig ratenivå.
– Dette vil til sjuende og sist alle være tjent med, sier Stacy Ferkingstad til Maritim Forums nyhetsbrev.
Johan Rokstad understreker at olje- og gassvirksomheten på norsk sokkel er bygget opp på grunnlag av den maritime næringen.
– Oljeselskapene må forstå at de ikke har noen fremtid uten den maritime kompetansen. Dersom de ikke er villig til å betale bedre for denne enn i dag, river de teppet ut under seg selv. Om kort tid kan de bli stående uten den infrastrukturen rundt seg som de selv er avhengige av for å overleve.