Blitt sånn- eller født sånn?

16.03.2012
Næringsforeningen fører debatten om kvinnelige ledere et skritt videre. På næringscafeen 20. april kan du høre en norsk sosiolog som har bred erfaring i å utvikle kvinner til lederstillinger.
Tittelen på foredraget er "Blitt sånn- eller født sånn?". Anne Grethe Solberg (født 31. desember 1957) er en norsk sosiolog, konsulent og bedriftsrådgiver. Du har kanskje sett på NRK, der hun i samtale med Viggo Johansen beskrev de dramatiske minuttene da hennes ex-samboer skjøt og skadet henne livstruende mens hun var på vei ut av leiligheten etter et besøk.   og forklarer bakgrunnen for

Solberg er utdannet organisasjonssosiolog fra UIO og har vært hodejeger med fokus på å rekruttere kvinner. Hun er stipendiat ved Handelshøyskolen BI hvor hun blant annet forsker på hvordan vi kan gå fra ord til handling og få til større mangfold, flere kvinner og økt lønnsomhet[1].

Solberg har særlig arbeidet med å utvikle kvinnelige kandidater til lederstillinger i finansnæringen og har deltatt på flere lederutviklingsprogram. Hun var blant annet en av fagpersonene bak prosjektet FUTURA i 2005 [1]. Solberg har mange års erfaring fra rekruttering og forskning på ledere.

Solberg har vært ansatt i ISCO Group, Hartmark og Ernst & Young Consulting. Hun driver i dag egen næringsvirksomhet og er tilknyttet Handelshøyskolen BI.

Hun har skrevet flere bøker, blant annet Kvinner og ledelse, gjennom glasstaket? (1995) sammen med Irmelin Drake, samt laget dokumentarfilm om temaet.