De har bygget Kårstø

08.10.2010
Disse karene har Norge og Haugalandet mye å takke for. De har drevet fram et av landets største industrianlegg og gitt velferd og kompetanse til en hel region. I går feiret de seg selv.

Med miniseminar, omvisning og middag i Maritim Hall markerte eierne av gassterminalen på Kårstø 25 veldrevne og inntektsbringende år. Alle toppsjefene fra starten i 1985 var til stede og uttrykte håp om at anlegget vil leve i minst 25 år til.

Det gjorde også oljedirektør Bente Nyland, som mente det er fullt mulig å feire et 50 års-jubileum på Kårstø. Men da må en del forutsetninger på plass; det må finnes mer gass og det må utvikles teknologi som gjør det mulig å samordne utvikling av felter til akseptable kostnader.
- Europa tror på norsk gass i framtida, men vi er avhengig av tilgangen til olje og gass i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. Bare 40 prosent av ressursene er brukt, vi har store, uoppdagede reserver. Klarer vi å utnytte dette potensiale kan vi møtes om 25 år, sa Nyland.

15. oktober for 25 år siden ble den første gassen sendt nedover til Kontinentet. I 2010 gir Kårstø med tilknyttede virksomheter arbeid til 800 personer samt rundt 500 kontraktoransatte. Gjennom historien er det investert 39 milliarder kroner og 7 av dem er tilfalt lokale leverandører. Utslippene er halvert og vel så det, og sikkerhetsstatistikken er på toppnivå i global sammenheng.

- Vi har Norges viktigste industrianleggog verdens største transportsystem, proklamerte Gassco-sjef Brian Bjordal, som selv var sjef på Kårstø i en periode på 90-tallet.

Her kan du lese mer om Kårstøs historie: