Sea-Cargo har utviklet en helt ny og unik teknologi som gjør at seilene kan heves og senkes under seiling.

Sea-Cargo bygger Norges største seilskip med første seilas  januar 2021

Skrevet .
Del saken og skap bevegelse

 

Sea-Cargo installerer to rotorseil og batteripakke på ro-ro skipet SC Connector i fjerde kvartal 2020. Med en total høyde på 56 meter blir det Norges største seilskip. Under gode vindforhold vil skipet holde rutefart med seil alene, hevder selskapet med hovedsete på Husøy.

-Vi har nå seilt skipet til Polen hvor installasjonen av rotorseilene er påbegynt, og etter planen vil det være ferdig til første seiling tidlig neste år. Etter dette kan man se skipet ukentlig i Karmsundet og på Husøy, ettersom hun kommer til å gå fast på den ene av våre to ruter til UK og Rotterdam. Det kommer til å bli et imponerende syn, lover general manager Eivind Berland i Sea Cargo Agencies Stavanger.

Sea-Cargo har utviklet en helt ny og unik teknologi som gjør at seilene kan heves og senkes under seiling. Denne tiltefunksjonen er designet med tanke på ekstreme forhold i Nordsjøen, og gjør at skipet kan komme under broer, luftspenn og inn til havn.

Rotorseil løsningen

Rotorseilene er to sylindere som er 35 meter høye og 5 meter i diameter, og totalt vil skipet ha en høyde på 56 meter, 8 meter høyere enn Statsraad Lehmkul, som per i dag er Norges høyeste seilskip. Løsningen er en modernisert versjon av Flettnerrotoren; en roterende sylinder som benytter Magnus-effekten for å produsere fremdrift fra vind. Med batteripakke fra Norwegian Electric Systems unngår en bruk av hjelpemotorer under seil og ved landligge, som betyr at skipet da vil være 100% utslippsfri.

Formålet med prosjektet har vært å designe mer miljøvennlige skip ved å kombinere flere eksisterende teknologier. I dette tilfellet reduseres utslippet med 25%, som tilsvarer mer enn 1 million liter dieselolje årlig. I tillegg til lavere utslipp, er prosjektet tilpasset et fremtidig smart grid og klargjort for ladestrøm når skipet ligger til kai.

Prosjektet har mottatt støtte fra Enova for dets miljøvennlige profil. Sea-Cargo har i dag store langsiktige avtaler med norsk eksport industri; deriblant Hydro Aluminium, Boliden og andre.

-Dette prosjektet vil være med på å redusere selskapenes fotavtrykk og gjøre både norsk nærskipsfart og norsk industri mer miljøvennlige og konkurransedyktige internasjonalt, sier  Ole Sævild, Managing Director i Sea-Cargo.

 

Totalt vil skipet ha en høyde på 56 meter, 8 meter høyere enn Statsraad Lehmkuhl, som per i dag er Norges høyeste seilskip.(Foto: Lemhkuhl.no)