En strålende dag for regionen

02.06.2009
Tirsdag 2. juni er en dag å merke seg. Nyheten om storkontrakten til DeepWell og tildelingen av en stor reiselivskonferanse til Haugesund-regionen er nyheter vi ikke opplever daglig. Gratulerer med dagen, skriver HN-direktør Egil Severeide i denne artikkelen.

At Martha Kold Bakkevig og hennes medarbeidere i DeepWell har kapret en kontrakt med Statoil til en verdi av rundt en halv milliard kroner, er intet mindre enn et eventyr. "Lille" Deep Well med en årsomsetning på rundt 30 millioner kroner tar innersvinger på giganter som Haliburton og Seadrill og sikrer seg en treårskontrakt for brønnservice med opsjoner på ytterligere to år.
Jeg tror ikke folk flest forstår dimensjonen på denne kontrakten. Den gir bedriften en enestående mulighet til å posisjonere seg i selve kjernevirksomheten av oljeindustrien. Den gir regionen en unik anledning til å bygge opp kompetanse som styrker den petromaritime næringsklyngen vi har bygget opp. Og den sender et herlig signal om optimisme og framtidsro midt i en periode der nedbemanning og konkurstrusler er det det snakkes mest om rundt omkring på bedriftene.
Tenk; 100 nye fagfolk er det behov for. Det er en mellomstor norsk bedrift, det. Det skal bli spennende å følge prosjektet. En ting er å vinne kontrakten. En annen er å levere varen.
Jeg tar av meg hatten for Martha og styreleder Geir Egil Østebøvik og alle andre som har vært involvert i prosessen. Dette er storveis! Må hell og lykke følge dere!

Storveis er det også at Haugesund har sikret seg ""Norwegian Travel Work Shop" i 2011- også kalt Norges største varemesse. I konkurranse med flere norske byer vant Haugesund fram med sitt konsept, som vil bringe mange hundre reiselivsoperatører til byen. Jeg har sett søknaden før den ble sendt- og jeg skal love at den ligger det mye arbeid og tankevirksomhet bak!

Ålesund har vært arrangør flere ganger, og der har effekten for byen og distriktet vært stor i årene etterpå. Turistøkningen har vært opp mot 30 prosent året etter hvert arrangementet, i tillegg til de syv åtte millionene som en slik storsamling i seg selv genererer.

Her har det vært jobbet godt fra destinasjonsselskapet, og vi ønsker lykke til også med dette arrangementet. Det setter Haugesund og regionen på kartet!

Egil Severeidee
Adm.dir. Haugesundregionens Næringsforening