Endelig beslutning rundt Rogfast!

20.11.2020
-Dette er en gledens dag for hele regionen, inkludert næringslivet, sier adm. dir. i Næringsforeningen, Bernt Jæger.
Det siste året har usikkerhet preget realiseringen av Rogfast. Nå kan næringslivet på Haugalandet endelig feire fremgang i prosjektet.

Adm. Dir. i Næringsforeningen Haugalandet, Bernt Jæger, gleder seg over nyheten.

-Dette er en stor dag for hele regionen, inkludert næringslivet. Med Rogfast på plass, og forhåpentligvis snart også positive nyheter rundt Hordfast, er vi godt posisjonert for å bli vestlandets knutepunkt, som har vært foreningens visjon i en årrekke. Et felles bo og arbeidsmarked knyttes nå sammen på en måte som gjør at vår region blir enda mer attraktiv for bedrifter og ikke minst for fremtidens arbeidskraft. I prosjektperioden vil også en rekke av våre dyktige medlemsbedrifter nyte godt av oppdrag som følger med dette gigantprosjektet, sier Bernt Jæger, adm. dir i Næringsforeningen.

Usikkerheten startet for et drøyt år siden da anbudsprosessen tilknyttet Kvisøy-kontrakten overskred budsjettrammen med 1 milliard. Nå har Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gjennomgått og klargjort grunnlaget for å kunne gå videre.

På en samferdsel-konferanse tilknyttet Rogfast og Hordfast tidligere i høst utfordret Næringsforeningen Haugalandet, Næringsforeningen i Stavangerregionen, Stord Næringsråd og Bergen Næringsråd Hareide på om det er ting som tyder på at disse to prosjektene kan bli stanset.

Da ordla han seg på en måte som gjorde at det neppe vil skje.

Totaltsummen på prosjektet blir 24,8 milliarder kroner. Opprinnelig var det estimert en kostnadsramme på 16,8 millioner kroner.

Før næringslivet kan bidra gjennom anbud mangler kun et vedtak på Stortinget.

Stortingspolitiker Geir Toskedal (KrF) føler seg trygg på fremgang allerede før jul.

-Jeg er ganske sikker på at dette blir vedtatt. Jeg tror at dette kan skje før vi tar juleferie, sier han til NRK.