-Vi hadde ikke greid dette alene, sier Laurhammer.

Skrevet .
Del saken og skap bevegelse

Avinor og Lufthavndrift AS er enige om en avtale om støtte til driften av Haugesund Lufthavn i 2020. Gjennom avtalen vil flyplassen motta 70 millioner i statsstøtte gjennom Avinor. Styremedlem i Lufthavndrift AS, Martin Laurhammer har vært direkte involvert i forhandlingene.

-Prosessen har vært ekstremt langtrukken og krevende, men nå er den på plass, sier han.

Har fått god hjelp

Opprinnelig skulle tiltakspakken kun gjelde offentlige flyplasser. Ettersom Haugesund Lufthavn AS overtok privat drift av flyplassen i 2019, ble det igangsatt politisk arbeid for å sikre at ordningen også kom til gode for private flyplasser. Laurhammer beskriver det som et godt tverrpolitisk arbeid.

-Dette har vært et stort stykke arbeid og både lokale og sentrale politikere har hjulpet og støttet godt opp underveis. Vi hadde ikke greid dette alene, sier han.

-I hele Koronaperioden har flyplassen drevet så godt som uten inntekter. For å kunne gjøre dette var det avgjørende at Haugaland Kraft stilte med en kortsiktig kreditt, sier Laurhammer videre.

Med avtalen i boks er driften av flyplassen sikret ut året. Men aktiviteten vil nok ikke ta seg opp til ønsket nivå før 2022. Laurhammer forklarer hva som må til for å lykkes fremover.

-Når årsskiftet kommer vil vi nok ikke være tilbake i normal drift. Det vil kreve innsats fra både lokalsamfunnet, eiere og alle som jobber på flyplassen for å bygge opp igjen trafikken og inntektene. Det vil nok ta neste år før vi er tilbake der vi var, sier han.