Haugalandskonferansen 2021 avlyses

25.09.2020
-Men øvrige møteplasser og mindre konferanser gjennomføres som planlagt.
Høsten er tradisjonelt tiden da programmet for neste års Haugalandskonferanse spikres. Titler, tema og foredragsholdere studeres , vurderes og evalueres.  Dette året lever vi alle i en slags ny normal. Tiden vi er inne i preges fortsatt av endringer, usikkerhet og smitteverntiltak. Vi i Næringsforeningen har sett på ulike alternativer for gjennomføringen av Haugalandskonferansen 2021, men har – etter nøye vurderinger – og med tungt hjerte, besluttet å avlyse konferansen, som skulle gått av stabelen 12. mars neste år.

-Haugalandskonferansen er en av Næringsforeningens aller meste kjente merkevarer, og vi har lagt inn mye tid og ressurser på å forme og å skape dagen – og ikke minst kvelden til det den er blitt.  Konferansen samler 500-600 deltakere hvert år, og maksimalt tillatt antall for tiden er som kjent 200 personer. Næringsforeningens styre og administrasjon ønsker ikke å risikere å skade konferansens gode renommé, ved å legge opp til en dag som vil være i en redusert form, sier adm.dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger.

-Haugalandskonferansens fundament er to-delt; det faglige programmet – og møteplassen. Og møteplassen vil være svært vanskelig å levere på, med (høyst sannsynlig) 1 meters avstand og sannsynligvis begrensning på antall. Å lage et budsjett basert på et usikkert antall deltakere, er også vanskelig, og økonomien i det hele spiller selvsagt også en viktig rolle for planleggingsarbeidet  - og ikke minst booking av foredragsholdere til en så stor konferanse, sier prosjektleder for Haugalandskonferansen, Ingeline Kaldestad.

-Jeg vil understreke at vi er klar med de øvrige arrangementene våre, som sikrer både nyttig og godt faglig utbytte – og ikke minst, viktig nettverksbygging – alt med alle smitteverntiltak i høysetet! Denne høsten arrangerer vi MF-Dagen, Leder & HR-dagen, ByggArena og en rekke mindre konsepter, som vi har lagt mye og godt engasjement og arbeid i. Det er viktig å møtes – og ikke minst ta i bruk møterom på byens hoteller. Vår holdning er at hele samfunnet sakte men sikkert må tilbake mot normalen, enten det dreier seg om kulturlivet, varehandel, restaurantbesøk eller lærerike arrangementer som våre. Det er nå vi legger grunnlaget for at vi har et tilstrekkelig godt tilbud å komme tilbake til, sier Bernt Jæger.

Vi i Næringsforeningen håper å se deltakere fra bedrifter fra hele regionen på små og store møteplasser framover – og garanterer at denne ufrivillige pausen for Haugalandskonferansens del, skal brukes til å lage «the best ever» i 2022. Vi ses der!