Matvareexpressen ble fredag kveld kåret til Årets bedrift 2019

Skrevet .
Del saken og skap bevegelse

Kåringen skjedde på Haugalandskonferansens festarrangement i Maritim Hall foran over 500 tilskuere. Grunder Knut Roar Tveit mottok prisen på vegne av bedriften. Matvareexpressen vant foran de tre andre finalistene Tveit Regnskap, Komplett Utemiljø og Garnius.

Her er juryens begrunnelse:

Begrunnelse: Årets bedrift 2019

Det er få ting som gleder juryens medlemmer mer enn bedrifter som, tuftet på lokal skapervilje, strategisk klokskap og solid gjennomføringsevne bruker Haugalandet som springbrett til å erobre markedsposisjoner utenfor regionen.

Alle finalistene i årets konkurranse kan i større eller mindre grad pårebope seg en slik framoverlent holdning: Viljen og evnen til å vokse ut over regionsgrensene, men med hovedkontorfunksjonen godt plantet på hjemmebane.

Årets prisvinner fant tidlig ut at lokalmarkedet ble for lite om ambisjonene skulle innfris. Et brutalt strategisk veivalg gjorde at eierne fullt og helt kunne konsentrere seg om å bygge på gammel ide, men satse på ny kundegruppe. De tok opp kampen mot giganter, og bygde logistikk og teknologi som gav bedriften konkurransefortrinn og muligheter for å leve på lave marginer.

Resultatet er forbløffende. Fra starten i 2007 har gründerne bygd en bedrift som nå selger for over 100 millioner kroner, som gir arbeid til femti personer og som leverer produkter til kommuner, bedrifter og institusjoner over hele sørvestlandet og Agder. 4 år på rad er bedriften blitt Gaselle, og ambisjonene er skyhøye; nå skal Grenland og Trøndelag erobres og om tre år skal omsetningen være doblet.

Dristighet, mot og gjennomføringsevne har vært avgjørende faktorer for den framgang og suksess som denne bedriften har opplevd gjennom de siste årene.

I tillegg er juryen imponert over eiernes bevisste og kompromissløse holdning til bærekraft. Helt fra starten har miljø stått i sentrum. Miljøperspektivet gjenspegler seg i kjøp av bilpark, produksjonsutstyr og egen merkevarebygging, og ved at bedriften er karbonøytral gjennom Trefadderordningen, bruker kortreiste leverandører og er i full gang med Miljøfyrtårnsertifisering.

I dag er nettopp selskapets CV innen miljø og bærekraft en viktig årsak til at bedriften vinner konkurranser om offentlige anbud i landsdel etter landsdel.

Årets bedrift 2019 er Matvareexpressen