Hordfast kommer, lover Erna

28.02.2017
Hordfast skal gjennomføres, tross utfordringene med kostnadene, sier statsministeren. Men hun sa ingenting om E134
Erna Solberg la sammen med representanter for de andre regjeringspartiene fram deler av NTP-pakken på en pressekonferanse på Arna utenfor Bergen ved 15-tiden tirsdag

– Det skulle koste 26 milliarder, nå er det oppe i 43 milliarder. Vi skal begynne i første periode med å realisere dette. Men dagens prosjekt har et kostnadsnivå som er for høyt. Det må bli et billigere prosjekt, sa Solberg, og forventer å få fremlagt nye utredninger for hvordan dette kan gjøres.

FrPs Helge Andre Njåstad påpeker at E16 ikke var inne i forrige NTP.

– Nå er den fullfinansiert. Det er en gledens dag, sier den tidligere Austevoll-ordføreren, som også er glad for at Hordfast skal bygges.

– Firefelts vei helt til Kristiansand vil bli et gigantisk løft for landsdelen vår.

Knut Arild Hareide (KrF) viser til lovnaden om Hordfast som han og Solberg gjorde før forrige valg.

– Vi holder den lovnaden. Samtidig var vi ikke like tydelig på behovet for E16. Men årene som er gått, viser viktigheten av dette, sier KrF-lederen.

Flott, men..

HN-direktør Egil Severeide er svært glad for lovnadene om at Hordfast-utbyggingen skal startes omgående og gjennomføres i neste 12-års periode.

- Dette er et prosjekt som hele næringslivet står bak og som vil binde sammen aksen Bergen og Stavanger. Jeg er svært glad for at regjeringspartiene er krystallklar på at det skal bygges fire felts veg fra Bergen til Kristiansand. Det gjør at det kan ta ned mot 2 timer og 15 minutter å kjøre fra Bergen til Stavanger når alt står ferdig, sier Severeide, som synes det er fornuftig å se hva som kan gjøre prosjektet billigere. Han er mer skeptisk til hva  regjeringen har tenkt å gjøre med E134 Haukelivegen, som ikke ble nevnt med ett ord i redegjørelsen fra Erna & Co.

- Det trenger ikke å bety noe, Men det vil være en fallitterklæring om Solvik Olsens prestisjeprosjekt, vintersikker veg  øst vest, skal havarere. Det er enda noen milliarder som skal fordeles, så vi håper i det lengste at det kan bli bevilget penger til E134 og oppstart av tunnelprosjektet Seljestad-Røldal, sier Severeide.