Innovasjonsgraden faller
30.01.2013
Denne rapporten er basert på funnene fra SSBs innovasjonsundersøkelse for 2010 som belyser innovasjonsaktiviteten i norsk næringsliv gjennom en referanseperiode på tre år fra 2008 til 2010.
I næringslivet sett under ett introduserte 24 prosent av foretakene i undersøkelsen nye eller vesentlig forbedrede produkter og/eller prosesser (såkalte PP-innovasjoner) i løpet av treårsperioden 2008-2010. 19 prosent av foretakene introduserte produktinnovasjoner, mens 13 prosent introduserte nye prosesser. 9 prosent av foretakene hadde innovasjoner innenfor begge disse områdene. Med produkter menes her både varer og tjenester.
Totalt sett er andelen foretak som rapporterer å ha introdusert PP-innovasjoner, redusert fra 27 til 24 prosent. Dette er en tilsvarende reduksjon som ved foregående undersøkelse. Primært skyldes nedgangen en markant reduksjon i antall foretak med prosessinnovasjon, men antall foretak som har introdusert nye varer, har også gått ned. Andelen foretak med nye eller vesentlig forbedrede tjenester er uendret i forhold til forrige periode. Nedgangen i PP-innovasjon sett under ett finnes uavhengig av størrelsesgruppe og av hovednæring, men er likevel størst for foretakene med 5-9 sysselsatte og dessuten i de tjenesteytende næringene.
Undersøkelsen for perioden 2008-2010 dekket for første gang enheter innen reiselivsnæringene. Resultatene viser at innovasjonsaktiviteten er lav i reiselivsnæringene sammenlignet med næringslivet generelt og med andre tjenesteytende næringer.