Internasjonale startups kommer til Haugesund

14.05.2020
-For oss er det spesielt ekspertisen innen havner og logistikk som er av interesse
Internasjonale startup selskaper er klare for Haugesund-akselerator. Det bekrefter det Haugesund-baserte maritime akseleratorprogrammet Flow.

Innvielsen av akseleratorprogrammet kunne fått en bedre start enn at verden gikk i lockdown, men i skrivende stund er fortsatt planen at det skal avholdes i Haugesund i høst. Fem plasser er åpne for startup- og vekstselskaper, som vil ledes gjennom intens forretning- og produktutvikling, hjulpet av et variert utvalg mentorer og bedriftspartnere.

Spansk shipping-startup og et fransk prediktiv data-selskap

To av disse plassene er nå fylt. Shellock er et spansk selskap med mål om å gjøre shipping mer effektivt. De har utviklet et nytt type kontainersegl som vil gi avsendere, speditører og transportører full kontroll over data i sanntid, blant annet kontainerens posisjon, godsets stand og oppdaterte ankomsttider. Teamet består av marineingeniør og utvikler Carlos Garces, nautisk ingeniør innen navigasjon og marin transport, Omar Calderon, og elektroingeniør Ferran Guasch.

Den andre plassen er kapret av Sinay, et fransk selskap som bruker stordata-analyser til å levere prediktiv informasjon til maritime selskaper, med dobbelt mål om å stimulere vekst og redusere industriens innvirkning på havene. Bruksområder inkluderer risikoanalyser for kabler på havbunnen, innvirkningsanalyser for fornybare havressurser, optimering av havbruk og sanntidsanalyser for havner. Teamet består av Yanis Souami, med erfaring fra havteknologi, David Lelouvier, med erfaring fra teknologiselskaper som Sony og Philips, og Guillame Blondeau, som driver et datterselskap av Fugro.

Interessert i norsk ekspertise

Yanis Souami, administrerende direktør i Sinay, er glad for muligheten til å delta i Flow Maritime Accelerator.

-Den norske maritime industrien er veldig dynamisk. Gjennom dette akseleratorprogrammet i Haugesund får vi tilgang til et unikt økosystem av partnere i Norge. For oss er det spesielt ekspertisen innen havner og logistikk som er av interesse, sier han.

Medgründer og partner i Flow, Marius Selsø Håkonsen, ønsker de to første selskapene i akseleratorprogrammet velkommen.

-Sinay og Shellock er gode eksempler på selskaper som tenker nytt innen en bransje som har et enormt potensiale for innovasjon. De bruker teknologi på en måte som kan forandre bransjen, eller deler av den, til det bedre. Målet med Flow Maritime Accelerator er å låse opp potensialet som ligger i den maritime sektoren, og ekspertisen, gründervirksomheten og partnerne vi har tilgang til i Haugesund hjelper oss langt på vei med det. Vi ser frem til å la nytenkende grundere dra fordel av økosystemet vi har her på Vestlandet i Norge, sier han.

Les: Siste brikken på plass for maritim akselerator