LinkedIn-skepsis blant norske sjefer

23.09.2013
Ny undersøkelse viser at 27 prosent av ledere med personalansvar ikke liker at de ansatte har LinkedIn-profil.

Undersøkelsen har InFact News utført for bemanningsselskapet Xtrapersonell, skriver Dagens Næringsliv.

- LinkedIn er et tveegget sverd. På den ene siden er det et nyttig verktøy i rekrutteringssammenheng når man selv rekrutterer, men på den annen siden eksponerer egne medarbeidere sin egen kompetanse, noe som igjen gjør dem attraktive for å bli rekruttert, selv om de kanskje i utgangspunktet ikke var i et jobb-byttemodus, sier administrerende direktør Hanne Zimmermann i Xtrapersonell.

Det er tre hovedgrunner til ledernes skepsis:
• 15 prosent frykter at det gjør det enklere for konkurrenter å rekruttere sine egne medarbeidere
• 5,7 prosent frykter at det gjør det enklere for konkurrenter å se hvilken kompetanse organisasjonen besitter
• 6,6 prosent mener det bidrar til å skape et inntrykk at deres medarbeidere er på jobbjakt

De siste årene viser undersøkelser at det blir stadig mer vanlig at arbeidsgiveren sjekker ut mulige ansattes bruk av sosiale medier før en eventuell ansettelse. Det har også blitt veldig populært å promotere seg selv gjennom verktøy som LinkedIn. I juli 2013 var det registrert over 840.000 norske brukere på LinkedIn.

Les hele saken her: http://www.dagensit.no/article2685145.ece