Min dårlige samvittighet

12.09.2010
Jeg har dårlig samvittighet. Jeg fikk et liggeunderlag i isopor etter et foredrag i turistforeningen for et par år siden. Det står ingenting om det i min selvangivelse. Kan jeg vente et saftig medieoppslag?

I prinsippet er Magnhild Meltveit Kleppa og jeg i samme båt. Offentlige personer som burde vite bedre. Men jeg skal aldri gjøre det mer. Point taken.

Alle oppegående personer vet at fra nå av skal du si nei til gaver eller i alle fall ikke finne på å ta dem med hjem. Om det er afghanske tepper, armbånd eller liggeunderlag i isopor. Eller ei flaske god, fransk rødvin. Lås dem inn på kontoret. Eller gi dem til andre. Så får de ordne opp med ligningskontoret.

Jeg er veldig spent på fortsettelsen. Når medlemmene i den rødgrønne regjering er gjennomanalysert, kommer antagelig turen til tidligere regjeringer. Korrupsjonsjegerne i Akersgata lar seg neppe stoppe av Eva Jolys hodristing og Ingebrigt Steen Jensens formaninger om at det er lov å bruke huet. Lars Korvald, John Lyng og Gro Harlem Brundtland, ja gad vite om selv ikke Johann Nygårdsvolds mulige gaveliste vil bli satt under lupen de neste ukene og månedene.

Selvfølgelig er det viktig. Men det skjønte jeg etter første dag. Og statsministeren innskjerpet regelverket prompte. Point taken (2).

Nå er det blitt en proporsjonsløs heksejakt. Alle gudmødre som i tråd med god, vestlandsk tradisjon har mottatt pene gaver for å døpe båter, må skjelve i skjørtene. Korrupsjonsanklagene henger over dem, og jeg tipper norske verft kommer til å få en lei jobb med å rekruttere framtidige gudmødre. De kommer knapt til å våge å døpe en pram en gang.

Og hvem vil bli politiker etter dette? I likhet med Eva Joly, Steen Jensen og mange andre som har stilt seg mildt sagt undrende til proporsjonene i denne korrupsjonsjakten, venter jeg spent på konsekvensene.

Får vi amerikanske tilstander, der en uskyldig parkeringsbot i ungdomsårene kan være nok til å gjøre deg uskikket til å bli senatetsmedlem eller i det minste presidentkandidat. Kan kommunestyrekandidater fra Kystpartiet, Samlingslista eller KrF regne med å bli røntgenfotografert i valgkampen. Vil noen i det hele tatt tørre å stille opp etter dette?

For alle har vi vel gjort et eller annet galt en gang?

Som gammel pressemann forundres jeg over omfanget og intensiteten i disse avisreportasjene. Selvfølgelig skal vi ha en kritisk presse. Men det er lov å bruke huet. Dette er overkill så det holder.